Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo zette een jonge ondernemer het businessmodel van Independer op zijn kop

Om de energiemarkt te veroveren zocht Independer een nieuw verdienmodel. Eén jonge ondernemer bood uitkomst.

Independer kreeg in 2014 het idee om actief te worden in de energiemarkt. In het vergelijken van energietarieven was nog een wereld te winnen en aan de bestaande vergelijkers schortte het een en ander, vond de vergelijkingssite. Tijd om met iets te komen waar de energieconsument echt wat aan heeft.

Financieel directeur Serge van Lier legt uit hoe ondoorzichtig veel energie-aanbieders te werk gaan: “In het eerste jaar betaal je een bonusaanbieding en het tweede jaar de hoofdprijs. Dat is verwarrend. Je stapt in op een prijs die je maar gedurende één jaar betaalt. Wij laten zien wat je echt gaat betalen.”

En de zogenaamde groene stroom blijkt volgens Van Lier niet zo groen als veel mensen denken: “Eerder grijs, oftewel opgewekt in kolencentrales. Grijs wordt vervolgens groen, dankzij de aanschaf van een certificaat in Noorwegen. Als het gaat om energiebeleid is Nederland een beetje het slechtste jongetje van de klas.”

Er was dus behoefte aan meer helderheid binnen de Nederlandse energiemarkt. Daarom was het zaak om het beste van twee werelden samen te brengen: de kracht van een groot bedrijf en de innovatiedrang van een startup. Hier een case over hoe goed dit kan werken aan de hand van het energievergelijksproject van Independer.

Opschalen

“Innoveren is niet altijd even makkelijk voor grote bedrijven,” zegt Niek Karsmakers, een van de oprichters van Aimforthemoon, een samenwerkingsplatform voor jonge ondernemers. “Ze zijn te traag en kunnen zich het maken van fouten niet permitteren. In een innovatieproces moet je juist fouten kunnen maken, liefst zo snel mogelijk zodat je ze kunt oplossen. Startups kunnen juist makkelijk innoveren maar hebben vaak weer een probleem met opschalen.”

Aimforthemoon brengt de twee samen. Bijvoorbeeld door een jonge ondernemer uit de pool van Aimforthemoon voor een bepaald project te koppelen aan het bedrijf. Of door samen met het bedrijf een product te bedenken dat ontbreekt, dat vervolgens te testen en als het zinvol is, verder uitontwikkelen als project. En dat alles aan de hand van de Lean Startup methode: snel, effectief en ‘lean’.

Werkwijze

Het energievergelijkingsproject van Independer is een voorbeeld van de werkwijze van Aimforthemoon. De jonge ondernemer die hiervoor werd aangetrokken was de duizendpoot Lonneke Boonzaaijer. Op haar negentwintigste heeft ze er al een aardige carrière opzitten. Ze studeerde International Business Management. Ze werkte in de makelaardij en kwam vervolgens terecht bij Unga Toys, het bedrijf dat de loyaliteitscampagnes aanlevert voor supermarkten als Albert Heijn. Voor hen keek ze naar de mogelijkheden op de internationale markt.  Met succes: Unga Toys opereert inmiddels buiten de landsgrenzen tot Nieuw-Zeeland aan toe.

Ondertussen ontwikkelde Boonzaaijer Swapp #Walkingcloset, een ruil- en verkoop app voor mode voor vrouwen, en is ze een nieuw regenjassenmerk aan het opzetten onder de naam UBICHI Rainwear (Ubichi betekent nattigheid in het Swahili). Boonzaaijer: “Als ik iets tegen kom wat ik irritant vind, wil ik er iets aan gaan doen en ontstaat er vanzelf een nieuw idee dat soms leidt tot een product.”

Robin Hood

Kortom, Boonzaaijer was het type energieke jonge ondernemer die paste bij het project dat Independer voor ogen had. De site vergelijkt al bankproducten, verzekeringen en bijvoorbeeld ziekenhuizen. “We proberen een soort Robin Hood te zijn,” zegt financieel directeur Van Lier.

Hij was ook degene die vanuit Independer het project onder zijn hoede nam: “Ik kende Niek vanuit studentenkringen en het idee achter Aimforthemoon sprak me aan. Ik had bovendien het boek ‘The Lean Startup’ van Eric Ries gelezen. Als je het boek doorloopt, klinkt het allemaal heel logisch, maar daadwerkelijk toepassen binnen je bedrijf is lastiger. Je hebt te maken met een vaste aanpak van zaken, een bepaalde cultuur.”

Ander betaalmodel

Voor het aanleveren van een klant krijgen vergelijkers namelijk normaal gesproken eenmalig een vast bedrag. Dat bedrag bevindt zich tussen de 35 en 40 euro, zegt Van Lier. “Maar prijskapers gaan na een jaar al weer weg. Maar dat geld moet wel terugverdiend worden. Er bestaat een conflictmodel.”

Normaal gesproken maakt het voor de energievergelijker niet uit hoe de consument er voor staat in jaar 2, want het geld wordt toch in het eerste jaar gevangen. Independer structureerde dit anders: zij krijgen elk jaar betaald, een bedrag van 15 euro, als de consument bij de energie-aanbieder blijft. Boonzaaijer: ‘We willen nadrukkelijk laten zien wat je ook in het tweede jaar betaalt.”

Ook de behoefte aan duidelijkheid over groene stroom blijkt groot onder consumenten. Zo blijkt dat meer dan de helft van Nederland wel groene energie wil. Boonzaaijer: “De wens was om de consument te laten zien wat nu echte groene stroom is. En transparanter te maken wat je nu echt betaald en ook na het eerste jaar zal gaan betalen. De slapende consument betaalt namelijk heel wat meer in jaar twee.”

Niet via de geijkte paden

Inmiddels is de energievergelijker van Independer online. Boonzaaijer is al weer bezig met een andere baan. Ze is inmiddels manager international partnerships bij SO WIFI. Van Lier is tevreden met hoe het project verlopen is en bejubelt de energie die Boonzaaijer in het team wist te brengen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

En Boonzaaijer is op haar beurt blij met hoe de samenwerking met Aimforthemoon is verlopen. ‘Als ik de geijkte paden had gevolgd, dan was ik nooit bij een project zoals dit terecht gekomen.’


Kom naar Lean Startup Machine

Ondernemers hebben de drive om de wereld te veranderen. Maar hoe innoveren zij anders dan corporates? En wat kan uw organisatie hiervan leren? Dat hoort u tijdens Lean Startup Machine Amsterdam 2015 op 27, 28 en 29 november. Dit is een co-creatie van Aimforthemoon & Meet Berlage.