Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Solease hoopt op investeerders in Stockholm

De Nederlandse verhuurder van zonnepanelen Solease krijgt de kans om zijn concept te pitchen voor een internationale groep investeerders tijdens een belangrijke conferentie in Stockholm. Het bedrijf is, met een nóg slimmer businessmodel, op jacht naar het succes van het Amerikaanse SolarCity, maar de grote doorbraak moet nog komen.

De Utrechtse startup is een van de finalisten tijdens het Cleantech Forum. De andere ondernemers komen uit Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Nieuw-Zeeland, België, Finland en Israël.

Het bedrijf biedt een, naar eigen zeggen binnen Europa uniek, leasemodel voor zonnepanelen voor particuliere huiseigenaren. In de VS wist SolarCity, opgezet naar een idee van Tesla-oprichter Elon Musk, met dit model een beurswaarde te creëren van inmiddels 3,5 miljard euro.

Solease voorziet in Europa een markt van 30 miljard euro aan potientiële jaarlijkse huurinkomsten. ‘Investeerders die eigenlijk zes jaar geleden hadden willen investeren in het Amerikaanse groeisucces van SolarCity zouden hun geld nu in Solease moeten steken,’ zegt Solease-ceo Pierre Vermeulen. 

Maat groter

SolarCity is met 100.000 leaseklanten vele malen groter dan Solease, dat nog maar 50 leasecontracten met particulieren sloot.

De deelnemer aan de Utrechtse incubator UtrechtInc. en het Europese cleantechprogramma Climate-KIC werkt volgens Vermeulen wel efficiënter: “Het model van SolarCity is kapitaalintensief. Het werkt met eigen installateurs, terwijl wij alles outsourcen. Hoe minder vaste kosten je hebt, hoe beter. Dan kun je ook downscalen met niet al te veel risico.” Onderdeel van dat slanke businessmodel is dat Solease nooit huisbezoeken doet; ‘als we alles vanuit kantoor kunnen doen zijn we én goedkoper, én duurzamer bezig’, zegt Vermeulen.

Die inzichten kwamen met vallen en opstaan, met als belangrijkste lessen: ‘Investeren in automatisering. Doe dat ten eerste om fouten te verminderen en ten tweede om kostenefficiënt te werken.’

Het spel dat momenteel in de cleantechsector gespeeld wordt draait volgens Vermeulen om financiering, business development (‘kun je een product ontwikkelen dat een no brainer is voor de klant’) en automatisering (‘kun je de proceskosten zo laag houden dat je heel prijscompetitief werkt’).

Versnipperd

Vermeulen voerde de afgelopen tijd regelmatig gesprekken met SolarCity; hij verwacht mede op basis daarvan niet dat de Amerikaanse koploper zal neerstrijken in Europa om Solease vervolgens te overschaduwen. “Onze verwachting is dat het niet zo snel gaat gebeuren, mede omdat er daar nog meer dan genoeg markt is en de markt hier behoorlijk versnipperd is.” En mocht het toch gebeuren, dan zou dat zomaar kunnen leiden tot ‘een mooie exit’ voor Solease, zegt Vermeulen zonder met de ogen te knipperen. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Tot die tijd klotst het groene geld tegen de wanden op, zoals Vermeulen het omschrijft. Investeerders als Triodos, ASN en ING hebben volgens hem te kampen met een tekort aan kwalitatief hoogwaardige, schaalbare projecten. 

‘Die gaan pas serieus met je aan de slag als in aanmerking komt voor minimaal 1 miljoen aan investering. Onze grootste uitdaging zal dan ook zijn om het eerste miljoen binnen te halen. Daarna wordt het makkelijker.’