Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zoom: Culinair tuinder Rob Baan

In de Westlandse kassen van Koppert Cress groeien geen paprika’s of waterige tomaten. Rob Baan verbouwt enkel micro- en kiemgroenten, ofwel ‘cressen’. Denk aan rucola en basilicum, maar de hobbykok zal Aziatische gewassen zoals sechuan, shiso of mosterdcress - met wasabismaak - ook herkennen.

Nog exclusiever zijn eetbare orchideeën en micromeloentjes. Deze cressen dienen als bordversiering, maar zijn vooral verfijnde smaakmakers in kwaliteitsgerechten. Baan richt zich dan ook niet op de Nederlandse supermarktklant. “Onze doelgroep zijn koks in de betere restaurants. Een lastige doelgroep, want koks zijn eigenzinnige mensen.” Daarom geen glossy advertenties en glimmende mailings, maar zoveel mogelijk één-op-één-contact. “Je kunt je spullen wel bij de groothandel het distributiekanaal binnenduwen, maar zo werkt het niet. Het zijn de koks die de bestellingen plaatsen bij de groothandel. Met mijn producten creëer ik een behoefte. Het is een kwestie van proeven; proeven is kopen. Daarom sta ik veel op beurzen en culinaire events.” Ook heeft hij net een enorme demonstratiekeuken aan het pand laten bouwen. Trots: “Dit is een Molteni; de Ferrari onder de keukens! Hier gaan we koks uitnodigen. In de kassen kunnen ze van alles proeven en in de keuken kunnen ze er mooie gerechten mee maken. Ik wil niet gewoon leverancier zijn, maar een partner in smaak. Daarom zijn mijn prijzen ook eerlijk. Ik ben nu de enige en als mijn prijzen te hoog zijn, gaan anderen in mijn vijver vissen.”
Baan is niet vanuit niets begonnen; in 2002 nam hij het bedrijf Koppert Trading over. Jarenlang reisde hij voor een zadenproducent de wereld over en daar had hij genoeg van. “Ik kende Gerrit Koppert; ik leverde zijn zaden. Gerrit zocht een opvolger. Hij was al op kleine schaal met cressen bezig, daar zag ik wel toekomst in.” Baan doopt het bedrijf dat jaar om in Koppert Cress en schakelt een versnelling hoger. Hij brengt zijn doelgroep in kaart, breidt het assortiment uit en investeert in innovatie. Zo wordt er niet op potgrond gekweekt, maar op cellulose, dat ook gebruikt wordt in maandverband en pampers. “Koks willen geen prut in de keuken. Het moet zo schoon en milieuvriendelijk mogelijk zijn. We vermalen de cellulose, voegen water en kunstmest toe en kweken zo zandloos. Dat idee heb ik direct gepatenteerd.” Hygiëne is sowieso iets waar Koppert Cress zich op voor laat staan. “”We hebben het Safe Quality Food-certificaat; één van de hoogst haalbare certificaten voor voedselveiligheid. Dat zetten we op de verpakkingen. If you’re good, tell it.”
Koppert Cress vindt haar afnemers niet alleen in Nederland. “Sterker, Nederland is een relatief kleine markt. Het gaat veel harder in bijvoorbeeld België, Frankrijk, Scandinavië, Zuid-Europa en Engeland. En iedere week gaan er twee pallets naar Dubai.” Daarnaast is hij van plan om op korte termijn filialen te openen in de Verenigde Staten en Spanje. “In Amerika kom je als exporteur de markt niet op. Dan gaan we er zelf maar zitten.”
Naast de gastronomie ziet Baan kansen voor Koppert Cress op de gezondheidsmarkt. “In Amerika en Japan groeit de markt voor functional food enorm. Broccolikiemen zijn daar enorm populair; die bevatten ongelooflijk veel antioxidanten, enorm gezond. Het ziet er een beetje uit als tuinkers; je strooit het zo over je boterham met kaas. Ik denk dat dat alleen al groter kan worden dan de rest van mijn bedrijf.” De Nederlandse tuinbouw zou afscheid moeten nemen van de massale productie van waterige tomaten, vindt Baan. “Ik wil van het Westland het smaakcentrum van Europa maken.”

Scan

Rob Baan (50)
Bedrijf:
Koppert Cress
Werknemers: 30
Kassen: 17.000 m2
Omzet: 3,5 miljoen euro
Doelgroep: Topkoks. “En dat zijn eigenzinnige mensen”