Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zoom: Edwin van Thiel en Sylvian Engelen, Hersenkrakers

Edwin van Thiel (36) en Sylvain Engelen (38)

Bedrijf 123test.nl

Opgericht 2000

Ambitie Marktleidende online testuitgeverij zijn

1. Sommige psychologen hebben informatica gestudeerd. 2. Iedereen die informatica heeft gestudeerd, heeft een goede baan. Twee stellingen uit een IQ-test van www.123test.nl. Uit deze stellingen mag níet geconcludeerd worden dat alle psychologen een goede baan hebben. Maar de maker, gepromoveerd psycholoog en programmeur Edwin van Thiel, zegt ‘een droombaan’ te hebben, sinds hij samen met Sylvain Engelen 123test opzette.

 

De ondernemers kennen elkaar nog uit hun studententijd. Toen wisten ze al dat ze ooit voor zichzelf wilden beginnen. In 2000 zagen ze geld in de Dolende Dertiger, de hoger opgeleide die zijn leven en carrière in eigen hand wil houden. Engelen: “Mensen hebben keuzes, wij proberen door middel van tests daarbij te adviseren.”

 

Op 123test.nl staan zeventig IQ-, carrière-, studie- en persoonlijkheidstests. Daarbij staan antwoorden op vragen als ‘wie ben je’, ‘wat wil je’ en ‘wat kun je’ centraal. Engelen: “We begonnen als een soort startpagina. Gewoon als een idioot doorlinken naar online testjes. Maar: content is koning. We plaatsten dus al snel tests op onze eigen site.” Van Thiel vult aan: “Eigen content is keizer.” Sinds 2002 ontwikkelen de mannen dan ook hun eigen tests.

 

“Het uitgangspunt van een goede test is dat die op degelijke theorieën gestoeld is en dat er betrouwbare statistieken achter zitten”, vertelt Van Thiel. De uitkomsten blijven privé en moeten begrijpelijk zijn voor iederen. “We staan aan de kant van degene die de test doet. Vroeger ging een test uit van een psycholoog. Die interpreteerde de resultaten. Veel mensen zijn bang voor tests en dat komt deels doordat psychologen deze gemystificeerd hebben.”

 

In 2002 zetten Engelen en Van Thiel de eerste uitgebreide test tegen betaling op hun site. Een jaar later zegden ze hun baan op. Consumenten bleken geld over te hebben voor hun tests en ook de zakelijke markt begon aan de deur te kloppen.

 

Bedrijven kunnen een online testlokaal inrichten, waarin zij tests van 123test gebruiken onder hun eigen huisstijl. Van die online testlokalen zijn er nu 1300. In totaal worden er op 123test jaarlijks meer dan twee miljoen tests gedaan. En meer dan één procent van de gebruikers doet een betaalde test. Jaarlijks verdubbelt de omzet uit de zakelijke markt en groeit het consumentenaandeel met tien procent. Bedragen willen de oprichters niet noemen, maar de winstmarge van 123test is 25 procent. Engelen: “De grootste kostenpost is normaal gesproken vast personeel. En dat hebben we niet.” Hij en Van Thiel werken allebei vanuit huis en sturen een netwerkorganisatie van specialisten aan. “Mijn reistijd is twintig traptreden”, grijnst Engelen. “De mijne vier meter”, overtroeft Van Thiel. “Bovendien werken we allebei vier dagen. Dit is toch een droombaan.”

 

Maar ook in een droombaan moeten soms keuzes gemaakt worden. Want het gaat goed met 123test en dat heeft consequenties. Stilstand is immers achteruitgang. Engelen: “Als we geen keuzes maken, gaat 123test glijden en onderuit. Er zijn twee mogelijkheden: óf we gaan naar het buitenland, óf we richten ons op groei in de zakelijke markt. Ons werk is al van de inhoud verschoven naar het regelwerk. Nu zitten we écht tegen een omslagpunt aan.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Tekst Hester van der Kaa