Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zoom: ergonomen

De ambitie die Richard Wolfe en Erwin Welbergen hebben met Hoverstop is vrij overzichtelijk. De ondernemers willen de door bewegingswetenschapper Welbergen bedachte ergonomische muis, de Hoverstop dus, in licentievorm verkopen aan Microsoft en Logitech.

Deze twee bedrijven bezitten 90 procent van de wereldwijde markt voor computermuizen waarvan er over de hele wereld jaarlijks 5 miljoen verkocht worden. Welbergen: “We denken de nieuwe standaard in huis te hebben. In de lijn van Intel, zou er in de hele wereld ‘Hoverstop Inside’ op de verpakking van een nieuwe muis moeten staan.’’

In 2001 kreeg Welbergen – destijds had hij een bedrijf in ergonomische producten zoals aangepaste fitnessapparatuur – last van RSI. Als afgestudeerd bewegingswetenschapper dook hij in deze materie die op wereldwijde schaal voor grote productiviteitsproblemen zorgt. Welbergen ontwikkelde een muis die een trilsignaal afgeeft op het moment dat de computergebruiker te lang met de hand op of boven de muis zweeft. Door het trilsignaal train je jezelf om de muis los te laten, ontstaan er meer rustmomenten en neemt de spierspanning in de arm af. Welbergen ontwikkelde vervolgens een prototype en vroeg patent aan om het idee te beschermen. TNO concludeerde dat de Hoverstop inderdaad de potentie bezit om RSI-klachten te voorkomen. Vanaf 2005 is Welbergen zich fulltime gaan bezighouden met het bedrijf en hij vroeg bedrijfskundige Richard Wolfe, die veel sales-ervaring inbrengt, om hem hiermee te helpen.

Toen de Hoverstop eenmaal klaar was, TNO haar fiat had gegeven én het Nederlandse patent binnen was, benaderde Welbergen Logitech en Microsoft. Hij had zo veel geloof in het product (“Ik weet dat rust de enige oplossing is voor RSI, niet de vorm van de muis”) dat hij een positieve ontvangst bij de twee marktleiders verwachtte. Niets bleek minder waar. Welbergen: “Hun officiële reactie was dat onze muis niet binnen hun totale productrange past, maar dat is niet de echte reden voor de afwijzing. Ze willen er niet aan omdat ze daarmee toegeven dat een reguliere muis schadelijk kan zijn voor de gezondheid. Met tonnen aan schadeclaims als gevolg. “Na het doodlopen van deze easy road, namelijk het verkopen van een licentie, werd het tijd voor wat authentiek ondernemerschap.

Een beetje geluk
Het tweetal ontwikkelde een strategie waarbij de papieren bewijskracht, in de vorm van rapporten en patenten, en de praktijk elkaar versterken. Pilotcases en messcherpe (internationale) publiciteit moeten Logitech en Microsoft overtuigen. Hoverstop zette inmiddels 10.000 muizen af. Er lopen proeven bij overheid, scholen en bedrijven en publiciteit over de muis moet de interesse opwekken van andere grote organisaties. In dat kader past ook het optreden van Welbergen en Wolfe in het AVRO-TV-programma Dragons’ Den, waar start-ups zich aan investeerders presenteren. Hoverstop baarde opzien door het bod, in dit geval van de draken Henk Keilman en Arjen de Koning, te weigeren. Het ondernemersduo vond het aanbod simpelweg niet goed genoeg.

Wolfe: “Jort Kelder noemde ons na afloop ´supercool´omdat we zo zelfverzekerd waren. Ach, het ging ons meer om de publiciteit en het binnenhalen van pilots dan om het geld van investeerders. We willen sowieso eerst via ‘proven concepts’ wat geld verdienen in Nederland, Scandinavië en Frankrijk voordat we op grote schaal aan de slag gaan in de VS. Als je zo´n stap zet dan moet je het ook meteen goed doen.” Dragons’ Den leverde overigens inderdaad aardige pr op. Niet alleen volgde er media-aandacht, Welbergen en Wolfe sleepten ook een opdracht in de wacht voor een bedrijf uit India. Wolfe: “Dat geluk moet je hebben.”
Volgens de twee mannen zal dat beetje geluk, maar vooral hun ondernemerschap uiteindelijk bepalen of er ooit een deal volgt met Logitech en Microsoft. Welbergen: “Bedrijven hebben de verplichting om goede werkplekken te verzorgen voor werknemers. Hoverstop kan een aardige bijdrage leveren aan deze verantwoordelijkheid. Dat Hoverstop Inside gaat er echt komen hoor.”

Wie: Richard Wolfe (35) en Erwin Welbergen (49).
Bedrijf: Hoverstop.
Wat: Ergonomische computermuis die RSI-klachten helpt voorkomen.
Opgericht: 2005.
Ambitie: Verkoop licentie ‘trilmuis’ aan wereldwijde marktleiders Logitech en Microsoft.
Kritische succesfactor: “Wat geluk helpt, maar je moet vooral een totale ondernemer zijn. Niet afwachten dus, maar overal kansen zien.’’