Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Kleding.nl zegeviert in naamskwestie

Kledingzoekmachine Kleding.nl heeft een kort geding tegen Kleding.com gewonnen. Die maakt volgens de rechtbank inbreuk op de handelsnaam van zijn concurrent. 

Kledingzoekmachine Kleding.nl heeft een kort geding tegen Kleding.com gewonnen. Die maakt volgens de rechtbank inbreuk op de handelsnaam van zijn concurrent. 

“De kans op verwarring bij onze bezoekers en partners, en de mogelijke schade voor Kleding.nl was te groot om dit zomaar te laten gebeuren”, zegt directeur Peter Langenkamp van Kleding.nl. “Wij hebben Cyrus I B.V. eerst schriftelijk verzocht deze praktijken te staken. Toen hierop negatief gereageerd werd, was er geen andere weg dan naar de rechter. Wij zijn blij met deze uitspraak.”

Sinds het voorjaar van 2012 timmeren Peter Langenkamp, Jan-Willem Tusveld en Rudy Kappert aan de weg met Kleding.nl: een zoekmachine waarop het aanbod van zo’n beetje alle merken die online hun spullen verkopen te vinden is. Eind 2013 ging Kleding.com live. Cyrus I B.V. lanceerde daarmee een soortgelijk concept en een vrijwel identieke handelsnaam. Een website waar je ook kunt zoeken naar kleding die online wordt aangeboden door merken en winkels.

Mogelijkheid hoger beroep

Of Cyrus I in hoger beroep gaat tegen de uitspraak is niet bekend. Daarvoor heeft Cyrus vier weken de tijd. Uit het Handelsregister blijkt dat Zwier Kanis en Walléh Taghavi de bestuurders van Cyrus I zijn. Beiden zijn niet bereikbaar voor commentaar. Eerder liet Kanis in een reactie aan Sprout weten: ‘Het is jammer, maar op dit moment wil ik geen commentaar geven.’  

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Voorkomen beter dan genezen

De overwinning is een steun in de rug voor Langenkamp, maar de problemen hadden ook al in een veel eerder stadium voorkomen kunnen worden. Meestal kopen bedrijven gelijkende websiteadressen op, om juist gesteggel te voorkomen. Langenkamp zei hier eerder het volgende over: ‘Die (de .com-naam, red.) was op een gegeven moment op een domeinnaamveiling beschikbaar. Maar wij richtten ons op Nederland, dus die naam leek ons niet logisch. En het is ook geen doen om alles wat maar enigszins op je naam lijkt, te claimen om misbruik te voorkomen.’   

Kleding.nl is, na de groei in Nederland, sinds 2013 ook in Duitsland actief met dochtersite Fashiola.de. De kledingzoekmachine wil in mei van dit jaar de website in Groot-Brittannië lanceren, waarna in de loop van 2014 nog 3 landen zullen volgen.