Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Welkom aan boord met Appical

Nieuwe werknemers inwerken kan leuker en vooral efficiënter. Dat bewijst Appical met een iPad-app die opmerkelijk snel wordt opgepikt. Deze week haalde de startup het Amerikaanse EVault binnen als klant. 'Wij willen de Angry Birds voor de HR worden.'

Nee, Appical is geen IT’er die alles inzet op een min of meer toevallig succesvol appje. Oprichters Gerrit Brouwer en Gerwald van den Oetelaar komen aanvliegen vanuit de HR-hoek, waar de personeelsafdelingen van grote bedrijven steeds meer techniek inzetten om het vinden, aannemen en begeleiden van werknemers efficiënter te maken. De leveranciers van dergelijke IT hebben hun tak van sport talent management software gedoopt, en daarbinnen heeft  Appical een bijzondere niche te pakken: het inwerken van nieuw personeel, onboarding in jargon.

Korps Mariniers

‘Je kunt ze een dag training geven in hoe het bedrijf in elkaar zit, en wie waarvoor verantwoordelijk is, maar dat gaat het ene oor in het andere oor uit,’ zegt Brouwer. ‘Dan weet je na drie dagen training nog steeds niet hoe het zit.’ Zelf begon hij zijn carrière op een aparte plek, met een typische inwerkmethode: bij het Korps Mariniers. ‘Daar had je het handboek voor de Marinier, dat natuurlijk begon met uitgebreid alle rangen en standen uit de doeken te doen. Dat werkt natuurlijk niet. Je moet dergelijke informatie pas aanbieden op het moment dat die relevant is voor je werk. De gaten in je kennis moet je zelf opvullen. Dan is de impact het grootst.’

Frustratie omgezet in een app

Brouwer diende drie jaar, studeerde daarna bedrijfskunde en werkte een paar jaar in het bedrijfsleven, bij onder meer Shell en de Rabobank, waar hij bedrijfskredieten aan online ondernemers sleet. Maar, dat was ook de reden dat zijn militaire carrière redelijk vlot afliep, hij wil zaken graag op zijn eigen manier doen, is eigenlijk beter op zijn plek als eigen baas. Vandaar dat hij zijn frustratie met (in)werken binnen grote organisaties na een paar jaar als zelfstandig adviseur eind 2011 besloot om te zetten in een eigen bedrijf. Samen met zijn goede kennis Van den Oetelaar, die zich bij opleidingsinstituut Boertien Groep had gespecialiseerd in innovatieve leertrajecten.

Slides, games en augmented reality

De oplossing is een app. Die oogt vrij rechttoe rechtaan: werknemers van pakweg Albert Heijn downloaden een flink pak powerpoint-achtige slides met informatie over de geschiedenis van het bedrijf, de missie en natuurlijk hoe de organisatiestructuur in elkaar steekt, compleet met alle profielen van collega’s. Maar het zijn niet zomaar slides: aan bijna elk tekstblok zit een quizvraag of game vast. Je kunt je eigen score bijhouden en vergelijken met die van collega’s, soms luidt de opdracht om een bepaald object in beeld te brengen, waarna een augmented reality-schil extra informatie tevoorschijn tovert. Inwerken kan dus tussen de bedrijven door, maar het moet dus ook leuk zijn om te doen. 

KLM, Ahold en Philips

En hoewel meer appbouwers en bedrijven die thuis zijn in gamification en e-learning zo’n inwerkmodule zouden kunnen bedenken en maken, is die van Appical een instant succes. Vorig jaar gingen Brouwer en Van den Oetelaar live en nu al hebben ze een klantenlijst met rond de 25 bedrijven van naam: KLM, Ahold en Philips, in Groot-Brittannië reisorganisatie Thomas Cook en sinds deze week dus officieel ook EVault, dochter van Seagate, in de VS. Die laatste klant is min of meer toeval. ‘Ik kwam vaker in Silicon Valley, doordat ik een tijdlang adviseur was in de gaming industrie. Daar in de VS is zaken doen als startup toch een stuk makkelijker: met een dummy en je idee op een A4-tje nemen de grootste partijen je serieus, als je plan goed is. Hier kijken bedrijven meestal de kat uit de boom: laat maar zien dat het werkt, maar liefst wel bij anderen.’

Appical als disruptor

Dat succes is te danken aan de relatieve woestijn die de HR-wereld nog is voor specifieke tools als die van Appical. ‘Het is toch een traditionele wereld, waarin wij als disruptor gelden.’ Inmiddels heeft Appical sinds de start een miljoen euro omzet geboekt. Eind dit jaar moet die uitkomen op 2 miljoen. Brouwer heeft sinds december Merapar aan boord als investeerder. Deze relatief nieuwe club, bestaande uit mensen met een achtergrond bij Philips, KPMG en de broadcastingindustrie. Merapar droeg het leeuwendeel bij van het half miljoen dat eind 2013 werd ingebracht. Dat geld is vooral nodig om de sales een push te geven: ‘We werken wel aan een versie van ons platform volgens het SaaS-model, waarbij gebruikers zelf de app volledig kunnen inrichten, maar voorlopig is de app voor grote bedrijven nog niet iets wat je via indirecte verkoop aan de man kunt brengen; er zit voor elke klant maatwerk aan, waar we in de regel drie tot vier weken voor uittrekken.’

White en blue collar

De app van Appical werkt voor ‘white collar’-werknemers van Ahold door heel Europa en districtsdirecteuren van ABN Amro, die allemaal dezelfde taal moeten spreken. Maar evengoed wordt baliepersoneel van KLM of nieuwkomers bij EVault ingewerkt. ‘Voor snelgroeiende bedrijven die veel mensen aannemen is het ook ideaal. Liefst bedrijven industriële of technologische bedrijven met veel locaties waar mensen werken. Voorwaarde voor de app is daarom ook altijd dat de inhoud consistent is, in veel talen beschikbaar en dat hij offline werkt.’

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Naar de States

Appical wil in omringende landen uitbreiden maar de grote uitdaging wordt de VS. Dat wordt dan volgend jaar, want voorlopig moeten de klanten in Europa worden bediend. ‘We hebben wel iemand die ons in de VS vertegenwoordigt, maar we hebben gemerkt dat je daar je relaties wel moet onderhouden. En daar zien ze toch graag de oprichters persoonlijk langskomen. Maar we spreken er al met hotelketen Hilton en veel andere bedrijven, dus er ontstaat tractie. Als we tegen het eind van dit jaar een volgende geldronde ophalen, liefst met een Amerikaanse investeerder, kunnen we daar echt gaan groeien. Dan gaan we ook echt op d Shapeways-manier: ik vind het helemaal niet erg om te verkassen naar de States.’