Zo kom je bovenaan in Google in je stad

22 apr 2014 - 16:36
Je hebt een winkel en je wilt meer klanten. Steeds meer zoekopdrachten zijn lokaal gericht. Daar kun je van profiteren. Zo scoor je hoog in de resultaten van jouw omgeving.

Wanneer Google het idee heeft dat je op zoek bent naar een lokale leverancier, winkel, restaurant of iets anders lokaals, dan toont zij vaak allereerst zeven lokale resultaten en een kaartje waarop je die resultaten kunt vinden. Pas daarna komen de gewone ‘algemenere resultaten’.
Een voorbeeld? Stel je voor: ik zit achter mijn laptop in mijn huiskamer in Amsterdam en wil een verrassing voor mijn vrouw kopen. Omdat ik weinig verstand van damesondergoed heb, koop ik het niet online. Ik wil me laten adviseren in een winkel.

Hieronder zie je een screenshot van mijn zoekopdracht ‘lingerie amsterdam’. Google heeft vastgesteld dat ik mij bevind in Amsterdam, zoals je kunt zien in de linkerkolom. Google verwacht dat dit een zoekopdracht met een 'lokale bedoeling' is.


In de rechterkolom zie je een kaartje met ballonnetjes en rode stipjes. Zowel de ballonnetjes als de stipjes zijn ‘lingerie locaties’, ofwel winkels waar ze lingerie verkopen. Variërend van een lokale retailer als Kant Lingerie (Ballonnetje B), als een filiaal van een landelijke keten als Hunkemöller (in dit geval een stipje). Als je op een stipje of ballonnetje klikt, dan kom je op de zogenoemde plaatspagina van de winkel in Google.

Je ziet vervolgens vlak onder de zoekbalk een advertentie, en daarna de onbetaalde resultaten. Onder de normale vermelding van de websites zie je een ballonnetje en adresgegevens. Zo zie je bijvoorbeeld bij het eerste resultaat 'Utrechtsestraat 26, Amsterdam' en een telefoonnummer. Dat adres en nummer zie je alleen als er een Google Plaatspagina is aangemaakt.  

Bij het tweede resultaat zie je naast het ballonnetje en adresgegevens de mededeling: 2 Google recensies. Als je daarop klikt dan kom je op de de Google Places pagina van Kant Lingerie. Op deze pagina vind je informatie als openingstijden, collectie, route en openbaar vervoer informatie en de recensies.

Al met al worden alle webshops die ook lingerie kunnen afleveren bij mij thuis in Amsterdam pas veel lager in de Google resultaten getoond.

 

Wat heb je in ieder geval nodig om bij de eerste zeven lokale resultaten te staan?

Om bij die zeven eerste lokale resultaten te staan heb je in ieder geval een Google Plaatspagina nodig. Misschien bestaat er al zo’n pagina van jouw winkel, maar heb je die als eigenaar nog niet geverifieerd. Klik dan onderaan de pagina op ‘Deze Plaats bewerken’. Je vult de gegevens aan en geeft aan dat je de ‘bedrijfseigenaar bent’. Om dit te verifiëren stuurt Google een kaartje met een code naar je fysieke adres. Na ontvangst voer je die code in bij het account en heb je je eigen ‘plaats geclaimd’

Als er nog geen plaatspagina voor jouw winkel, kroeg of restaurant bestaat maak je er een aan bij http://www.google.com/places/ en verifieer je hem vervolgens.

 

Hoe kun je jouw plek bij de eerste zeven lokale resultaten nou beïnvloeden?

Hoewel er meerdere winkels een geverifieerde Google Plaatspagina kunnen hebben, is natuurlijk wel altijd een volgorde. Google bepaalt die volgorde onder andere op basis van:

  • Afstand van de zoeker tot de verschillende locatiesBijvoorbeeld: geen kapsalons uit Utrecht bij de zoekopdracht kappers Den Haag
  • Relevantie van de plaatsen voor de zoekopdracht. Bijvoorbeeld: geen bakkers bij de zoekopdracht verse vis Rotterdam
  • Hoe belangrijk je lijkt op de specifieke locatie

 

Optimalisatie van je Google Places Pagina 

Afstand is iets wat je niet voor iedereen direct gaat beïnvloeden, je bent immers gevestigd op een vaste plek en je gaat niet voor iedere zoekopdracht verhuizen.

Je kunt wel op je Google Places Pagina informatie toevoegen waardoor je door Google relevant wordt gevonden voor de zoekopdracht van je potentiële klant. Zo beschrijf je op de plaatspagina  kort en duidelijk je bedrijf en haar activiteiten. Uiteraard kijk je of je daar wat veel gebruikte zoekwoorden kunt verwerken. Overdrijf het echter niet!

Vervolgens geef je aan in welke bedrijfscategorieën je actief bent. Je kunt er vijf opgeven, maar zorg er voor dat ze allemaal relevant zijn voor hetgeen je werkelijk doet.

Maak je Google Places pagina zo compleet mogelijk. Het lijkt er op dat zoekmachines completer gevulde pagina’s interessanter vinden dan niet gevulde pagina’s. Je kunt onder andere:

  • Openingstijden en dagen invullen
  • Betaalwijzen aanvinken (bijv. cash, pin, mastercard, visa)
  • Aanvullende details geven, bijvoorbeeld met betrekking tot openbaar vervoer of parkeergelegenheid
  • De ruimte voor aanvullende details gebruiken voor meer informatie over de merken in je assortiment
  • Foto’s en filmpjes toevoegen

Hoe vaak wordt je genoemd en hoe vaak wordt er gelinkt?

Links naar je gewone website geeft Google het gevoel dat je belangrijk bent. Ze hebben dan ook invloed op je positie in de lokale zoekresultaten.

Maar veel SEO specialisten denken ook dat vermeldingen van je naam en adresgegevens zonder link van belang zijn in de lokale resultaten. Omdat niet alle lokale bedrijven een website hebben, lijkt het er op dat zoekmachines het aantal keren dat je genoemd wordt in aanmerking nemen om vast te stellen ‘hoe bekend je bent’. Zorg dus dat je vaak genoemd wordt:

  • In directories zoals de Gouden Gids, places.tomtom.nl etc.
  • Op review sites zoals bijvoorbeeld Iens.nl voor restaurants of Beslist.nl voor winkels
  • Op sites van bijvoorbeeld lokale kranten, huis-aan-huis bladen en ‘lokale events’

Vergeet tenslotte je gewone website niet. Natuurlijk optimaliseer je die voor Google, maar je zorgt ook voor een vermelding van je lokale telefoonnummer en je lokale adres als gewone tekst op bijvoorbeeld je homepage.

Michel Willems

E-commercespecialist en mede-oprichter van One Stop Webshop, bouwer van webshops.