Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50 van 2012

We Want Cinema

Marieke Jonker (28, foto), Bart Lubbers (46), Krijn Meerburg (61), Michiel Berkel (63)

Wat: online platform waarop je samen bepaalt welke film er draait bij jou in de buurt
Start: Amstelfilm december 2008, We Want Cinema mei 2012
Personeel: 6
Omzet: 300.000 euro

[VOTEBUTTON GROUP=”Challenger 50 publieksprijs” ITEM=”We Want Cinema”]

 

De digitalisering voltrekt zich ook bij bioscopen. Tot voor kort werden films wekelijks in blikken vanuit één opslagcentrum in Nederland verspreid. Nu zijn dat harde schijven. Het duurt niet lang meer of alles vindt online plaats. Als gevolg van logistieke veranderingen zullen programmeurs steeds meer van hetzelfde aanbieden, verwacht ondernemer Marieke Jonker. “De omloopsnelheid van films gaat omhoog, voordat je het weet is een film al weer van het doek.”

We Want Cinema heeft een alternatieve vorm van programmeren. Je kunt via de site zelf bepalen welke film er in een bioscoop draait. Je schrijft je in, zoekt naar je favoriete film (die je al jaren niet gezien hebt bijvoorbeeld), bestelt je kaartje en nodigt vrienden uit via Facebook. Als er genoeg kaartjes zijn verkocht, gaat jouw filmavond door. De site, een spin-off van filmdistributeur Amstelfilm, trekt inmiddels 2.000 bezoekers per dag. “Dit aantal stijgt iedere week.”

De ondernemer wil aan het aan eind van dit jaar 50.000 bioscoopkaartjes hebben verkocht. Van ieder gekocht kaartje gaat een derde naar de bioscoop, een derde naar de eigenaar van de content (onder meer de distributeurs) en een derde naar We Want Cinema. Voor het opvullen van de daluren moeten de bioscopen – achttien zijn er nu aangesloten – maandelijks een service fee betalen. “We leveren ze een extra verdienmodel.” Om het aanbod te vergroten, moet ze echter nog wel met andere distributeurs om tafel, die al veel langer in de industrie meedraaien. “Best spannend. De markt is conservatief.”

Tekst Eric van den Outenaar