Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50 van 2013

Boldking

boldking

Rochdi Darrazi (32) en Tibo Thijs Diepenhorst (27)

Start: 2013
Personeel: 1
Omzet: vertrouwelijk

Versimpeling is vaker een succesfactor binnen ondernemersverhalen. “Ik ben de kale van ons tweeën”, zegt Rochdi Darrazi. “Ik scheer me heel veel, en telkens als ik in de winkel stond dacht ik: dit moet anders kunnen.” Het was niet alleen de hoge prijs waar hij zich aan ergerde, maar ook de verkrijgbaarheid. De pakjes, gemaakt van niet duurzaam, hard plastic, staan bijvoorbeeld altijd achter de kassa.

Darrazi werkte als consultant bij McKinsey en zegde zijn baan op toen zijn idee voor Boldking vorm begon te krijgen. Met zijn plan ging hij langs een aantal succesvolle ondernemers om te zien of ze wilden investeren. “Toen was het snel beklonken. We gingen specifiek naar ondernemers die het klappen van de zweep kennen en met ons meedenken.” Dat scheren goedkoper kan, betekent niet dat het vervelend moet zijn, vindt Darrazi. Boldking laat dingen weg die er niet toe doen. Dure marketingcontracten met topsporters bijvoorbeeld, of onnodige patenten. Daarmee kosten mesjes van Boldking tot de helft minder dan mesjes van de grote merken. “Maar het gaat om meer dan de prijs. Het gaat ook om het gemak en de service die je erbij krijgt.”

De mesjes van Boldking, in een kartonnen doosje met een strak zwart ontwerp, kun je online bestellen. Je kunt zelfs een abonnement nemen dat afhankelijk is van de frequentie waarin je je scheert. “Ja, het zijn maar scheermesjes. Maar scheren is misschien wel het enige ritueel dat mannen wereldwijd nog hebben. De beleving vinden we belangrijk.” Die beleving wil hij dan ook uitbreiden naar het hele scheersegment. Maar eerst gaan de Boldkingmesjes de rest van de wereld veroveren.

Tekst Eefje Rammeloo