Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50 van 2014

McNetiq

Edwin van der Heide (52) en Bas Gravendeel (57)

Wat: magneetverankering met veiligheidsmeter
Daagt uit: aanbieders die werken met traditionele bevestigingstechnieken
Sinds: Juni 2013
Omzet 2013: 80.000 euro
Medewerkers: 2

Wetenschapper Bas Gravendeel en marketeer Edwin van der Heide delen een passie voor magneten, ontdekten ze tijdens een ontmoeting op een diner van het Innovatieplatform. Ze besloten er samen iets mee te doen. Kleefklimmen tegen een stalen wand, was dat niet iets?

‘Pas toen het product af was, bleek er geen vraag naar’, vertelt Van der Heide. ‘Alleen de tijdelijke magneetverankeringen waren interessant voor de markt, als alternatief voor lassen of boren.’ De mannen ontwikkelden meetapparatuur om de veiligheid te garanderen en hingen met hun bedrijf McNetiq dit jaar hun eerste magneetsteigers op de chemische tanks van Dow Chemical  in Terneuzen.

Een behoorlijke revolutie, volgens Van der Heide. Inmiddels heeft Europees steigermarktleider Layher zich al aan McNetiq verbonden en volgt binnenkort een pitch in de Rotterdamse haven. ‘Mijn taak is het om een markt te ontwikkelen. Best lastig, want magneten roepen niet meteen een gevoel van veiligheid op. Het product vliegt dus niet vanzelf over de toonbank.’

Auteur: Katja Keuchenius