Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

ondernemers

Roland Kahn

roland kahn

Roland Kahn (1952)

Branche: textiel, retail
Onderneemt met:
 Excellent Retail Brands, Coolcat, MS Mode, America Today, Sapph
Grootste succes: Coolcat: Kahn had als een van de eersten het lef zich op rechtstreeks op jongeren te richten
Grootste misser: begin jaren 80 bijna failliet door de economische crisis

In 1967 begon Roland Kahn op 15- jarige leeftijd in een kleine kledingboetiek in Amsterdam. Het was zijn tweede vakantiebaantje. Hij zegt daar gegrepen te zijn door het vak. Mensen stappen een winkel binnen, je helpt ze met passen, ze rekenen af en zijn weer weg. De snelheid van het winkelspel sprak hem aan. Kahn zegt dat hij bij thuiskomst zei dat hij zelf tien winkels wilde openen, waar zijn omgeving vervolgens om lachte.

Van 1 winkel richting 1000 winkels

In 1979 begon hij met Coolcat, dat zich richt op Amerikaanse jongerenkleding. Wat begon met één Coolcat-winkel op de Amsterdamse Nieuwendijk is in 35 jaar tijd uitgegroeid tot een internationaal retailbedrijf. Met zijn Excellent Retail Brands is Kahn los van de tienermodewinkels ook eigenaar van onder meer MS Mode, America Today en lingeriemerk Sapph. De totale omzet is bijna 500 miljoen euro. Kahn is nog lang niet klaar. Hij wil doorgroeien naar duizend winkels (nu rond 650).

Geen wonder dat Kahn zich zegt te willen meten aan families als Heijn, Brenninkmeijer en Blokker. Die wisten na de Tweede Wereldoorlog stuk voor stuk grote retailketens op te bouwen. Hij kijkt er vol bewondering naar en merkt op dat het speelveld waarin zijn generatie opereert anders is geworden. Wie in Nederland nu een retailbedrijf vanaf niets groot wil maken, krijgt volgens hem te maken met veel sterkere internationale concurrentie. Voordat hij over tien jaar het stokje overdraagt aan zijn zonen wil hij Blokker in bedrijfsresultaat voorbij zijn gestreefd.

Roland Kahn: op je bek gaan om beter te worden

Kahn is het type ondernemer dat wel een paar keer op zijn bek moest gaan om er vervolgens succesvoller uit te komen. Door de crisis in de jaren tachtig – en het laten oplopen van rekeningen – moest hij zijn kleding met hoge korting wegdoen. In de jaren negentig ging het een tweede keer mis doordat hij zich te veel met zijn vastgoedhobby bezighield en het niet boterde tussen hem en zijn twee mededirecteuren.