Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ultieme verwenmobiel

Hoe perfectioneer je een limousine die al met een waanzinnige liefde voor techniek, materialen en design is ontwikkeld? 

Arme Audi-ingenieurs, denken we, terwijl we een A8 door zijn Heimat jagen. Neem die draaiknop, die de projectie van het head updisplay in de voorruit een tikje van hoogte doet veranderen. Daar is door een compleet team over vergaderd totdat de juiste weerstand was vastgesteld die de vingers bij de bediening moeten ondervinden. En dat geraffineerde streepje geborsteld aluminium onder de deurpanelen, zat dat er al bij de 'oude' A8? 

Matrixopstelling

Tja, het is zoeken naar de verbeteringen die Audi bij de opfrisbeurt van zijn ultieme verwenmobiel heeft aangebracht. Zelf zijn ze in Ingolstadt erg enthousiast over een gewichtsbesparing, zuiniger en tegelijkertijd krachtiger motoren en een uitgebreider pakket aan elektronische veiligheidsassistenten. Helemaal geestdriftig worden ze over de razend slimme ledkoplampen. De reflectoren daarvan zijn in een matrixopstelling gegroepeerd: zodra ze pakweg een fietser in hun lichtbundels detecteren, onderbreken ze die deels. De lichtbakken stralen als het ware om de medeweggebruiker heen.

Uberbeschaafde toplimousine

Knap bedacht, goed uitgevoerd en zeker nuttig. Maar het doet allemaal weinig af aan de essentie: de A8 als überbeschaafde toplimousine, die net zoveel rust uitstraalt als hij zijn berijder en inzittenden graag biedt. Die lage, gestrekte taillelijn zonder een vouw te veel, de beschaafde, met een extra chromen penseelstreekje verfraaide derrière; het oog raakt nergens geïrriteerd. Binnenin bevestigt Audi zijn reputatie met een interieur waar wat ergnomie, afwerking en smaak betreft Mercedes níet, en BMW misschien bijna aan kan tippen. 

Oplawaai

En het rijden? De meer dan vijf gestrekte meters A8 gaan altijd met vierwielaandrijving, meer dan voldoende vermogen en luchtvering op pad. De zitpositie prettig instellen en dan kan het genieten beginnen. Van de prachtige geluidsinstallatie, het sublieme veercomfort  of, vooruit, de oplawaai die bijvoorbeeld de V8 TDI je nekspieren bezorgt zodra je de waanzinnige 850 Nm-koppel er even bijroept. De A8 is op veel punten verbeterd, zeggen ze bij Audi. Maar gelukkig is hij helemaal zijn perfecte zelf gebleven. 

Gereden: Audi A8 3.0 TFSI, vanaf 94.240 euro 

Meer Audi op MT?