6 redenen om nu een webshop te beginnen

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:21:37

Persbericht - Wie denkt dat de online markt al lang en breed is verzadigd en het dus geen zin meer heeft een webshop te beginnen, zit er mijlenver naast. De online verkoop heeft de afgelopen jaren een enorme vlucht genomen en het einde is nog lang niet in zicht. Bovendien heeft de techniek een flinke inhaalslag gemaakt en is het nu makkelijker dan ooit om je eigen webshop te beginnen.

1. Aandeel online inkopen nog relatief klein

In 2013 werd voor maar liefst 5 miljard euro aan online aankopen gedaan. Sindsdien is het hard gegaan. Dit jaar wordt naar verwachting de mijlpaal van een duizelingwekkende 19 miljard euro aan online aankopen bereikt, een stijging van 280% in slechts drie jaar! Je zou denken dat daarmee de grens is bereikt maar online sales hebben een marktaandeel van slechts 9%. Oftewel the sky is the limit, en nu is het moment om in te stappen en een eigen webshop te beginnen.

2. Een webshop is makkelijk te combineren met andere werkzaamheden

Als je in loondienst bent of werkzaam als ZZP’er hoef je het beginnen van een webshop zeker niet uit je hoofd te zetten. Vooral in het begin kun je een webshop namelijk prima combineren met andere werkzaamheden. Zo kun je bijvoorbeeld in de avonduren je webshop inrichten en onder lunchtijd telefoontjes en e-mails van klanten beantwoorden. Als de webshop eenmaal staat is het slechts een kwestie van iedere dag de bestellingen inpakken en verzenden. Belangrijke zaken als de boekhouding en vooraadbeheer kunnen eenvoudig worden geautomatiseerd.

3. Low cost, low risk

Omdat je een webshop ook vanuit huis kunt runnen heb je geen last van hoge huurlasten, huurcontracten of energiekosten. Wanneer je een webshop begint heb je qua vaste lasten alleen te maken met de maandelijkse kosten voor hosting en de software. Daarnaast betaal je natuurlijk verzendkosten en transactiekosten van bijvoorbeeld iDEAL. Daarin geldt gelukkig altijd: verkoop je niets, dan betaal je ook niets. Zo loop je als beginnende webwinkelier geen enkel risico. Er is dus heel weinig startkapitaal nodig om een webshop op te zetten. Lage kosten en weinig risico betekent meer marge: win-win!

4. Geen opslag? Geen probleem

Geen ruimte voor opslag? Staan je schuur en zolder al helemaal vol? Een fulfilment-oplossing biedt uitkomst. Je brengt je gehele voorraad onder bij een fulfilmentpartij. Bestellingen komen rechtstreeks bij hen binnen en zij verzorgen de verzending. Zeker wanneer je een webshop wilt beginnen naast je vaste baan kan dit een goede oplossing zijn. Als je helemaal geen eigen voorraad wil, dan is dropshipping een optie. Je webshop is dan feitelijk niet meer dan een technische koppeling met een leverancier. Zij beheren de vooraad en de verzendingen. Jij vangt het geld en betaalt voor iedere verkoop.

5. De markt is nog altijd een ‘gatenkaas’

Er komen altijd nieuwe producten op de markt die bijvoorbeeld nog niet in Nederland of online te krijgen zijn. Door de laatste trends goed in de gaten te houden en zelf flink te brainstormen vind je wellicht een gat in de markt. Nichemarkten zijn de laatste jaren steeds meer geschikt om voet te krijgen op de bodem van de online retail. In het geval van een nichemarkt is de doelgroep makkelijk te bereiken en valt de concurrentie mee. Daarom zijn goede nicheproducten bij beginnende webshops vaak de sleutel tot succes!

6. Je hebt geen technische kennis nodig

Technische kennis is al lang geen vereiste meer om een goedlopende webshop op te zetten. Iedereen kan tegenwoordig een webwinkel beginnen! Dankzij de talloze kant-en-klare softwarepakketten is dat met een paar klikken geregeld. Vanaf een paar euro per maand kun je al producten online gaan verkopen. De software is voorzien van alle mogelijkheden en functies die je als webwinkelier nodig hebt om een succesvolle webshop te runnen. Bovendien krijg je uitstekende support die je ondersteunt bij het opzetten en beheren van de webshop.