‘Er is geen alternatief voor duurzaamheid’

Unilever loopt voorop in de race naar duurzaamheid. Het is volgens het bedrijf de enige strategische optie. En gelukkig vraagt de consument er ook om.

Best practice van Sprout + Eneco

“Er is geen alternatief voor de ingeslagen weg”, zegt Unilevers directeur duurzaamheid Benelux Anniek Mauser tijdens Groen Succes Live in het duurzame hoofdkantoor van Eneco in Rotterdam. Unilever wil de omzet verdubbelen en tegen 2020 de milieu-impact op productniveau halveren.

Het Unilever Sustainable Living Plan is samen te vatten in drie hoofddoelen: 1 miljard mensen helpen hun gezondheid en welzijn te verbeteren, de milieu-impact van producten halveren, en 100% van de landbouwgrondstoffen betrekken uit duurzame landbouw. Mauser heeft recht van spreken over Unilevers groene marsroute. Als sleutelspeler in Unilevers transitie is ze genomineerd voor duurzaamheidsmanager van het jaar.

Schaalvoordeel

Het verhaal van Mauser gaat niet over filantropie. Het is een zakelijke benadering van het feit dat we maar één aarde hebben, waarvan we nu al anderhalf gebruiken en het dus anders moet. “Er is geen alternatief”, zegt ze. “Duurzaam gaat ook over efficiënter gebruik van afval, water en energie in de fabrieken, waarmee we in 2012 alleen al 300 miljoen kosten bespaarde. Sinds duurzaamheid een strategische prioriteit is, steeg de omzet van 40 miljard euro (2008) naar 51 miljard vorig jaar.

Unilevers schaalvoordeel werkt mee, toch ontkomt de multinational niet aan investeringen bij de transitie naar duurzaam. “Soms is duurzaam duurder”, erkent Mauser. “Vaak is dat tijdelijk. De transitie vergt investeringen, daarna is er nauwelijks sprake van een hogere kostprijs.” Maar niet altijd. Varkens met scharrelruimte en kippen met daglicht zijn duurder dan opgehokte plofvarianten. “Dat klopt, maar in 2020 is al het vlees dat we gebruiken diervriendelijker geproduceerd.” Momenteel is 80 procent van Unox´ rookworsten getooid met een beter-leven-ster. En sinds begin dit jaar zijn ook de kipknakworsten en de ragout erkend als diervriendelijk.

Premium

Duurzaam zijn kent zijn eigen uitdagingen, zoals het in de markt zetten van diervriendelijke rookworst. “De consument kan het emotioneel niet aan dat er een varkentje in de worst zit. Dus hoe breng je dat over?” En toch zijn er de rookworsten met ster. “Het signaal kwam van onze marketeers. Maar een rookworst met dierenwelzijn kent een hogere kostprijs en de consument moet die premium wel willen betalen. De verkoop was het dubbele van wat we verwacht hadden. De consument eist duurzaamheid”, ondervindt Mauser.

De vele initiatieven– in 2010 werd het Unilever Sustainable Living Plan met 50 concrete doelen voor 2020 gepresenteerd – leveren lof en bewondering op. “Maar het gaat niet vanzelf, dat wordt wel eens onderschat”, zegt Mauser. “Zulke ambitieuze doelstellingen die we publiek maken, waarover we rapporteren en waarop we aanspreekbaar zijn, zorgt voor ongemak binnen de organisatie. Maar die doelstellingen werken tegelijkertijd ook als een magneet op de nieuwe generatie. Die daarom graag bij ons werken.”

Wat is er al bereikt?

Een kleine greep uit de voortgang op 50 doelstellingen:

  • 300 miljoen euro vermeden kosten door efficiëntere omgang met energie-, water en afval in de fabrieken
  • 650.000 varkens met een beter leven voordat ze in de worst verdwijnen
  • Eind 2012: 36% landbouwgrondstoffen wordt duurzaam geproduceerd
  • 100% duurzame palmolie op basis van Green Palm certificaten
  • Dunnere, lichtere verpakkingen, zoals de ijswikkels: 530 ton minder afval en 1,3 miljoen euro kostenbesparing

Gratis online magazine Groen Succes
De serie masterclasses Groen Succes Live wordt in samenwerking met Eneco georganiseerd. Eneco helpt bedrijven met het verduurzamen van hun bedrijfsvoering door de levering van groene energie en advies op het gebied van energiebesparing. Wil je weten hoe? Lees het online magazine Groen Succes op sprout.nl/groen-succes

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!