10 duurzame ondernemers gaan voor mondiale impact

Drijvende huizen voor Azië, zeewier en CO2 afvangen: duurzame accelerator Investment Ready Program heeft zijn klasje voor 2014 geselecteerd. De ondernemers achter onder meer Mud Jeans, Windchallenge en Flexbase gaan zich er warmlopen om mondiale impact te krijgen met hun bedrijf.

Vorig jaar gebruikte het nog de naam van het Amerikaanse voorbeeld Village Capital, dit keer heet het Investment Ready Program: het programma waarin 10 ondernemingen de komende vier maanden hun businessplan finetunen met elkaar, met gevestigde ondernemers en experts om het klaar te stomen voor een mondiale uitrol. Nog steeds zijn Stichting DOEN en Impact Hub Amsterdam aan boord als sponsoren, dit keer vergezeld van Hivos.

Peer review

Aan het eind van de rit presenteren de impact-ondernemers zich aan diverse investeerders en fondsen. Voor de best presterende deelnemer ligt een investering van een halve ton klaar. En die wordt uitgedeeld na een stemming onder alle acceleratorbedrijven: Investment Ready zet in op peer reviewing als selectiemethode. De idee daarachter: als een shortlist van kansrijke startups met elkaar uitmaakt wie de beste plannen heeft, hoeven de uiteindelijke investeerders daar minder tijd in te steken.

Wie gaan dit keer de Amsterdamse snelkookpan in? Het is een mix van ervaren en jonge ondernemers op zoek naar kapitaal voor hun technologie of  product waarvan het bestaansrecht al is bewezen. De gemene deler: hun uiteindelijke doel is het leveren van een bijdrage aan de transitie naar een nieuwe verantwoorde economie.

Alucha

Met Alucha ontwikkelen Gijs Jansen, Hans Cool en Carlos Ludlow al sinds 2004 een duurzame recyclingtechniek voor gemengde afvalstromen als drankenkartons: ze 'kraken' de plastics en organische resten via pyrolyse, wat goed bruikbare grondstoffen oplevert. Stora Enso heeft al een paar jaar een installatie voor drankverpakkingen in bedrijf.

Closing the Loop

Joost de Kluijver en zijn Ghanese compagnon Mose Yaw Aidoo zamelen in Afrika mobiele telefoons in om ze te laten recyclen in Europa. In Afrika gebeurt dat anders niet, of op een manier die schadelijk is voor mens en milieu.

Fasogaz

Fasogaz maakt in Burkina Faso elektriciteit uit Jathropaplanten en afval, met als bijproduct organische mest en industriële warmte. Vanuit Amsterdam doet Anton Brunt de business development.

Flexbase

Met Flexbase ontwerpt en bouwt oprichter Jan-Willem Roël al meer dan acht jaar drijvende funderingen voor woningen en andere gebouwen in gebieden waar water een probleem vormt.

Giaura

Met hun Yes!Delft-startup Giaura gebruiken Maximus Beaumont, Alexander Gunkel en Anthony Thirkettle ruimtevaarttechnologie om CO2 af te vangen en te zuiveren voor gebruik in onder meer airco’s en aquariums. Ze begonnen in 2010 vanuit de ESA-incubator.

Hortimare

De Wageningse ingenieur Job Schipper levert en ontwikkelt met Hortimare zeewierzaaigoed, cultiveringstechnieken en diensten voor duurzame aquacultuur op basis van zeewier. Bij Texel draait hij proef met een duurzame zeeboerderij.

Koneksie

Huib van de Grijspaarde, ontwikkelingseconoom en motorfanaat, wil een duurzame motorfiets en  mobiliteitsconcept ontwikkelen voor de Afrikaanse motor-taxibranche. Te beginnen vanuit een eigen fabriek in Kenia wil hij met zijn social enterprise Koneksie Afrika veroveren.

MUD Jeans

Een goede bekende van Sprout: MUD Jeans van Bert van Son verhuurt de spijkerbroeken van zijn merk. De broeken blijven eigendom van MUD, die ze hergebruikt zodra de drager er klaar mee is.

Windchallenge

De kleine, betrouwbare, veilige en geruisloze windturbine van Windchallenge is sinds een jaar op de markt. De TU Delft-spin-off van Sander en Eline Mertens noemt zijn product plug and play: opstellen, stekker erin en opwekken maar.

Zzzoof

Met Zzzoof bedrijft Alex Veen in Apeldoorn duurzame lokale logistiek met elektrische scooters en auto's. Ideaal voor stadsdistributie en vervoer van (online) winkels naar klanten in de omgeving.

Zo presenteert het Investment Ready Program zich:

Lees ook: Gezocht: impact-ondernemers die willen groeien

Philip Bueters is redacteur van Sprout.nl en schrijft over ondernemen, innovatie en technologie.