10 merken fietsen 'm erin

We zullen niet ontkennen dat Nederland fietst. Maar is er plaats voor de handenvol fietsmerken die ondernemers de afgelopen jaren uit de grond stampen? Kijk hoe acht nieuwe merken een op het oog verzadigde markt openbreken.

Gazelle, Sparta, Batavus en Union; Nederland fietsland was ooit overzichtelijk. Maar dat was in de tijd dat een fiets een vervoermiddel met twee wielen en (luxe!) een paar versnellingen was, dat zo'n beetje een leven lang meeging en dat je kocht bij de rijwielhandelaar op de hoek.

Dat is dus allemaal behoorlijk veranderd. De fiets is een modieus lifestyleproduct geworden. Elektrische aandrijving zorgde voor een technische revolutie, het straatbeeld wordt opgeleukt door bakfietsen, fixies zonder remmen en beach cruisers. En de gevestigde fietsenbranche heeft sinds jaar en dag concurrentie van online winkels en fabrikanten.

Dat heeft een op het oog ingedutte en verzadigde markt flink in beweging gebracht, mede dankzij handenvol startups met verfrissende ideeën. Sprout vond tien merken die sinds kort het straatbeeld verfraaien dankzij slimme marketing en distributie, een snufje nieuwe technologie en door in te springen op trends als personalisatie, circular economy en duurzame mobiliteit. Eigen is die fietsenmarkt hartstikke in beweging!

PS: als we nog een ambitieus nieuw fietsenmerk vergeten dat in redelijke aantallen produceert, graag je bijdrage in de comments!

 

Veloretti

Wie: Ferry Zonder

Sinds: september 2013

Veloretti is echt kakelvers als fietsmerk: deze herfst ging Ferry Zonder van kiet, met een fiets die een verlengstuk moet worden van de persoonlijkheid van zijn berijder. Je bent wat je fietst, zoiets. Veloretti is geen massaproducent en laat de bakstenen fietswinkels links liggen. Het merk is verkrijgbaar via het web, in kledingboetieks en designwinkels. Dat houdt het bijzonder, ondanks de drie basic modellen en de scherpe prijzen vanaf 359 euro. Voor de opdruk op zijn verpakkingen verdient Veloretti een lintje: F*ck Cars

Vanmoof

Wie: Taco (foto) en Ties Carlier

Sinds: 2008

De gebroeders Carlier hadden al wat andere activiteiten ontplooid (polsbandjes voor evenementen, automaten voor drankenmunten) voordat ze hun betaalbare hufterproof stadsfiets ontworpen. Uit aluminium, zonder uitstekende onderdelen als lampjes die steevast kapotgaan. Vanmoofs 'ultieme stadsfiets' verkoopt goed in Duitsland, Frankrijk en Amerika, en ook in Japan en Zuid-Korea gaat het aardig. Samen goed voor 10.000 fietsen in 2012, waarvan zeventig procent voor de export!

Roetz

Wie: Mark Groot Wassink en Tiemen ter Hoeven

Sinds: 2011

Duurzaamheid, daar kun je als fietsenmerk natuurlijk ook makkelijk op inzetten. Maar hoe wordt je duurzamer dan de meute? Door je modellen in elkaar te sleutelen uit afdankertjes. En dat is precies waar Groot Wassink en Ter Hoeven met Roetz hun handelsmerk hebben gemaakt. Hun circular economyfiets is afgewerkt met houten spatbordjes en kurken handvatten, om het geheel meer stijl te geven. En de Roetz worden - net als Tulpfietsen overigens - in de sociale werkplaats in elkaar gezet.

Tulpfietsen

Wie: Frank Klemann en Marjolijn van Oordt

Sinds: 2010

Gewezen bankier Klemann en zijn partner waren op zoek naar een markt die een zetje nodig had. Ze kwamen uit bij de fietswereld, waar online distributie in 2010 nog niet zo hot was als tegenwoordig. Tulpfietsen werd het eerste merk dat de koper online kon samenstellen, en dat bevalt goed. Inmiddels heeft Tulpfietsen de volgende primeur: het is de eerste fabrikant die via Bol.com levert.

Sandwich

Wie: Basten Leijh

Sinds: 2013

De Sandwichbike van Basten Leijh is een meccanofiets, een bouwpakket dat hoofdzakelijk via internet zal worden verkocht. Voor 800 euro krijg je een fiets tussen twee houten panelen die het vooral moet hebben van zijn design. Tikje niche, maar wel een wereldniche. De fiets was eerder dit jaar al een enorme hit op de beroemde meubelbeurs in Milaan. Dat leverde 80.000 bezoekers aan de website en zeker 3000 voorbestellingen op.

Beick

Wie: Epco Vlugt en Erik Kepper

Sinds: 2010

Nog een speler die inzet op mass customization en online distributie als manier om de markt te veroveren: Beick. Dankzij een 'configurator' zijn talloze fietsen bij elkaar te klikken. Epco Vlugt is zelfs een serial entrepreneur onder de fietsenmakers: eerder kwam hij al met het merk Babboe, waarmee hij inhaakte op de bakfietsentrend met een scherp geprijsd en net iets anders ontworpen model.

Spiked Cycles

Wie: Leon van Spijk en Roos Knoppert

Sinds: 2012

Bij de elektrische revolutie spinnen de volumemerken van de Accell Groep natuurlijk het meeste garen. Maar design staat niet echt centraal bij zo'n technisch vernieuwend product. Gelukkig zet de e-bike ook ondernemende ontwerpers aan het denken. Van Spijk en Knoppert dreven al twintig jaar hun ontwerpbureau toen ze besloten een nieuw merk voor e-bikes in de markt te zetten: Spiked Cycles. De vier basismodellen zijn nog volop te customizen, maar een ding staat voorop: het zijn geen bejaardenkarretjes, maar coole fietsen met pedal assist. En wat een gave site!

Urban Arrow

Wie: Gerald van Weel en Jorrit Kreek

Sinds: 2011

Urban Arrow combineert ook heel mooi twee trends in de fietsmarkt: het relatief nieuwe segment van de de bakfiets (niet aan te slepen) en elektrische aandrijving (helemaal een hype). Ook spelen Van Weel en Kreek de milieukaart: zo'n bakfiets waar veel meer in kan dan kinderen alleen is in de stad een prima alternatief voor een (tweede) auto.  De fietsen slaan in het buitenland ook goed aan. Bijvoorbeeld bij Bill Clinton, die er begin dit jaar een cadeau kreeg.

Johnny Loco

Wie: Frank Spackler en Arnaud van der Vecht

Sinds: 2005

Beach cruisers, ook zo'n fijne relatief nieuwe categorie fietsen. Het was even wennen, volwassen mensen op een ietwat kinderlijke chopper bike, maar inmiddels is het doodnormaal. Frank Spackler zette zijn Johnny Loco nadrukkelijk op als retro lifestylemerk, dat om te beginnen in relaxte fietsen doet. Cruisers, bakfietsen en stadsfietsen: met meer dan 10.000 stuks per jaar loopt dat aardig.

BRIK

Wie: Wouter Eigenbrood

sinds: 2011

Wouter Eigenbrood zet met BRIK zowel in op lifestyle (stoere stadsfiets) als innovatie: zijn Brik fietsen hebben geen kettingaandrijving, maar  een cardanas met tandwielen. Eigenbrood heeft dan ook een achtergrond in de automotive. BRIK levert niet alleen online, en zoekt het evenmin in een breed assortiment. Integendeel: ze komen in dames en heren, in de smaken sec of cru.

Philip Bueters is redacteur van Sprout.nl en schrijft over ondernemen, innovatie en technologie.