Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

10 redenen waarom iedere ondernemer elektrisch zou moeten rijden

We gaan stap voor stap van benzine naar elektrisch. Welke ondernemer twijfelt nog en heeft nog drempelvrees? Maak er geen punt van. Maak er 10 pluspunten van!

Dit artikel is geschreven in samenwerking met onze partner Eneco

Punt 1: Benzineauto’s gaan snel verdwijnen

Benzineauto’s worden binnenkort niet meer gemaakt. Veel landen hebben plannen gemaakt om ervoor te zorgen dat de wereld zo snel mogelijk groener gaat rijden. Dit is natuurlijk een erg positieve ontwikkeling, vooral omdat je vaak in het nieuws hoort hoe slecht het wel niet gaat met ons klimaat. Hier moet verandering in komen! 

Punt 2: Fabrikanten gaan voor elektrisch

Autofabrikanten zijn nog veel rigoureuzer. Dit jaar maakte het Zweedse Volvo bekend per 2019 naast elektrische auto’s alleen nog hybride wagens te maken, ofwel auto’s met een elektro- en verbrandingsmotor.

Volkswagen maakte op zijn beurt bekend voor 2025 meer dan 25 elektrische modellen op de markt te brengen. Eerder dit jaar werd Opel overgenomen door Peugeot, mede omdat dat bedrijf veel technologische kennis heeft over elektrisch rijden. Kortom, kies voor elektrisch rijden en help mee aan een beter klimaat en rij zuiniger van A naar B. 

Punt 3: Aantal palen schiet als paddenstoelen uit de grond

Nederland telt nu ruim 100.000 elektrische auto’s. In 2011 was dat nog nul. Daarmee wordt – op Noorwegen na – nergens zoveel elektrisch gereden in Europa als bij ons. Wereldwijd rijden nu twee miljoen auto’s elektrisch. En intussen schieten de laadpunten in Nederland als paddenstoelen uit de grond. Een paar cijfers: openbare palen gingen van 5.421 in 2014 naar 14.144 stuks anno 2017. Semipublieke palen, die niet voor iedereen bestemd zijn: van 6.439 stuks naar 15.164. Private palen van 28.000 naar 75.000 stuks. (Bron: Rijksdienst voor Ondernemend Nederland).

Punt 4: Jouw auto: jouw bedrijf, jouw imago

Met een elektrische auto maak je indruk! Met zo’n innovatieve, schone auto neem je jouw zaak en visie mee naar de klant. Je laat de klant zien dat jij met je tijd meegaat en  toont aan hoe milieubewust je met de zaken omgaat. Je leidt je bedrijf duurzaam, want je kiest voor zo min mogelijk CO2-uitstoot. Je loopt niet achter de meute aan, maar kiest voor een vooruitstrevende voorbeeldfunctie. En natuurlijk kan niet iedereen zomaar overstappen. Ook hier geldt: stap voor stap.

Punt 5: Bijtelling: tel uit je winst!

In 2015 was er een enorme hausse als het gaat om de verkoop van semi-elektrische auto’s. Dit kwam vooral door de gunstige bijtelling. Inmiddels is die bijtelling weer opgeschroefd en worden er minder hybrides verkocht. Echter, volledig elektrische auto’s gaan als warme broodjes over de toonbank. Laat dit nu net het type auto zijn dat nog wel binnen het percentage van 4% valt. (Bron: Rai Vereniging Nederland)

Punt 6: Lekker opladen voor de vakantie

Ook zoiets: met een elektrische auto, zo luidt het vooroordeel, ben je langer onderweg dan de feitelijke vakantie duurt. Eneco nam de proef op de som en reed in een elektrische auto van Utrecht naar Zwitserland, wat neerkwam op zo’n 1000 kilometer. Deze reis duurde in totaal twaalf uur, inclusief vijf stops om de auto op te laden. Weg vooroordeel.

Vaak wordt gezegd dat er een tekort aan oplaadpunten is. Europa beschikt over tienduizenden(!) laadpunten. Omrijden is bijna niet meer nodig. Bovendien, het plannen van een optimale route langs snelle laadpunten is zo gedaan via bijvoorbeeld ChargeMap. Elektrische rijders geven dagelijks aan ChargeMap door waar de laadpunten staan.

Punt 7: Hij rijdt gewoon lekkerder

Veel mensen zijn tevreden over de ‘traditionele’ auto waarin ze rijden waardoor het niet in ze opkomt om van type auto te switchen. Onbekend maakt onbemind. Een elektrische auto rijdt echter minstens zo lekker als elke andere auto. Naast dat het een van de zuinigste manieren van rijden is tot op heden zit het verschil hem in een aantal zaken. Zo rijd je zuiniger en daarbij ook stiller, minder geluidsoverlast dus.

De elektrische auto rijdt zoals een automaat, je hoeft dus niet meer te schakelen. Daarbij heb je direct volledige trekkracht. Voor het rijgemak is er dus geen reden om bang te zijn om de overstap naar elektrisch rijden te maken. De overstap is het waard! 

Punt 8: Zuinig rijden. Wie wil dat nou niet? 

Het is geen geheim dat elektrisch rijden beter is voor het milieu dan rijden in conventionele auto’s. Onze planeet wordt iedere dag weer vervuild. Veel mensen willen hier wel aan meehelpen, maar weten vaak niet hoe. Aangezien autorijden nog steeds het meest gebruikte vervoersmiddel is in Europa, is het misschien verstandig om op dit punt actie te ondernemen.

Zoals al eerder aangegeven, zijn veel landen al bezig met de introductie van groen rijden. Aangezien een elektrische auto géén CO2 of fijnstof achterlaat, is het logischerwijs de beste optie tegen klimaatverandering. Met elektrisch rijden draag je bij aan een betere wereld voor ons en voor de generaties die gaan komen. 

Punt 9: Elektrisch rijden loont!

De overheid heeft een aantal maatregelen getroffen welke de aanschaf en het gebruik van een elektrische auto stimuleert. Zet je als ondernemer een elektrische auto op de zaak, dan kun je gebruikmaken van een aantal voordelige regelingen. Met deze regelingen verlaag je de fiscale winst zodat je minder belasting betaalt in dat jaar.

Er zijn ook voordelen als het gaat om gebruik. Zo betaal je voor hybride auto’s veel minder belasting en geldt voor een volledig elektrische auto de regel dat je geen motorrijtuigenbelasting betaalt. Fijn toch? Daarnaast kun je rekenen op fiscale voordelen voor volledig elektrische wagens, zoals de Milieu Investeringsaftrek (MIA).

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Punt 10: Voordeliger dan ooit

Waar 100 kilometer rijden op benzine zo’n € 11,50 kost, ben je voor dezelfde rit op groene stroom zo’n € 3,50 kwijt. Misschien is een laadpunt van Eneco de overweging waard, want een auto elektrisch opladen is veel voordeliger. Kijk dan gerust hier en maak je eigen afweging. En wil je dan ook nog volledig op groene stroom rijden? Dan is een laadpunt van Eneco zéker een aanbeveling.