Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

10 X overleven in New York

Geen Amerikaanse stad die meer tot de verbeelding spreekt en meer ondernemersenergie heeft dan New York. Ondernemen in The Big Apple is desondanks niet eenvoudig. Tien tips van ervaringsdeskundigen die u niet mag missen.

 

  1. Neem een advocaat. Nederlanders denken nog wel eens dat ze het zelf wel kunnen maar Amerikanen doen alles met hun advocaat. Het juridische systeem zit anders in elkaar dan in Nederland. In New York gaat niets op basis van vertrouwen, maar alle afspraken worden vastgelegd.
  2. Ga niet onverzekerd de Amerikaanse markt op. Aansprakelijkheid is een groot risico in Amerika. Een Amerikaanse dochterketen oprichten is geen afwending van het gevaar. Alle partijen in de distributieketen kunnen aansprakelijk gehouden worden.
  3. Geloof niet dat de ‘terms and conditions’ in contracten vastliggen. Amerikanen doen u graag geloven dat het allemaal standaard is wat erin staat, maar eigenlijk is alles onderhandelbaar in de Verenigde Staten.
  4. Prik door de mooie cv’s en verkooppraatjes heen. Amerikanen kunnen zichzelf goed verkopen. Ze leren al op de basisschool gelikte powerpointpresentaties te maken, blazen hun cv’s op en maken glimmende boekwerken met informatie. Dat kan zeer misleidend zijn. Daarnaast zijn ze altijd enthousiast en vriendelijk, maar dat betekent lang niet altijd dat een deal wordt gesloten.
  5. Begin samen met een Amerikaanse partner die al een groot netwerk heeft in New York. Op die manier voorkomt u beginnersfouten en is het makkelijker om met verschillen in bedrijfscultuur om te gaan.
  6. Blijf altijd aardig: What comes around goes around. Doordat Amerikanen veel doorverwijzen naar anderen kan deze simpele houding leiden tot het binnenhalen van grote klanten. Veel mensen zijn op eenzelfde manier begonnen en zullen zich in u herkennen en u een kans willen geven.
  7. Denk goed na over hoe u uzelf wilt verkopen. Behoud de Europese nuchterheid, maar laat de bescheidenheid los. Bedenk een ‘elevator speech’ van een minuut waarin u uitlegt wie u bent, wat u doet en vooral waarin u uzelf onderscheidt van anderen.
  8. Zit altijd bovenop de zaken. ‘Dat doe ik morgen wel’ of ‘Na mijn vakantie bent u de eerste’ kan niet. Als de klant roept, moet er geleverd worden. Al is het midden in de nacht. Daaraan wordt vertrouwen ontleend.
  9. Onderschat nooit de concurrentie. Uiteindelijk draait het altijd om wie de opdracht krijgt. New York blinkt uit in grote aantallen slimme zakenmensen die het allemaal willen maken.
  10. Tot slot: Vertrouw in uzelf, praat nooit over klanten, grijp een kans wanneer die zich voor doet, lever altijd goede kwaliteit, zeg keihard waar het op staat en hou er rekening mee dat mensen niet terugbellen.   

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.