Theorie in twee minuten: zo houd je een creatieve organisatie op koers

Het aanbod aan management theoriën, ideeën en modellen barst uit zijn voegen. Als moderne ondernemer heb je weinig tijd om om ze door te spitten op zoek naar dat ene pareltje, dus helpt Sprout je uit de brand. Deze week beschrijft Ed Catmull, oprichter van animatiestudio Pixar, hoe je een creatieve organisatie op koers houdt. 

Dit is een publicatie uit de 100 Business Bites door Machiel Emmering en Remy Ludo Gieling.

Weinig mensen kunnen zeggen dat ze een bedrijf hebben opgericht met Steve Jobs. Ed Catmull en John Lasseter zijn met animatiestudio Pixar een uitzondering. Creaties als Toy Story en Inside Out hebben in de loop der jaren twaalf Oscars ontvangen en de studio is met veertien nummer-éénfilms op rij een van de succesvolste productiebedrijven ter wereld. In het boek Creativity, Inc. beschrijft Catmull zijn belangrijkste lessen uit twintig jaar ervaring in het sturen van een creatieve organisatie – vijf lessen voor een werkvloer met ongekende creativiteit en, als het even meezit, een gezonde cashflow:

  1. Werk aan de emotie. Je product kan nog zo goed in elkaar zitten, maar als het mensen niet op een emotioneel niveau raakt, zal het geen succes worden. Het is de emotie die ze doorvertellen aan anderen. Bij Pixar staat alles in het teken van de verhaallijn. Het zijn immers niet de baanbrekende graphics waar mensen over praten, maar het gevoel dat de film hun heeft gegeven.
  2. Focus op mensen, niet op ideeën. Veel mensen denken dat succes afhangt van een geniaal idee, maar zegt Catmull: ‘Geef een goed idee aan een matig team en ze zullen het verprutsen. Geef een matig idee aan een goed team en ze maken het briljant of verzinnen iets beters.’ Stel liever een nieuw team samen met veel potentie dan een team met een zekere staat van dienst; dat kan blind zijn voor nieuwe mogelijkheden. Als je routinematig gaat werken, word je blind voor mankementen. Zelfs als je ze wél ziet, lijken ze vaak te complex om te veranderen.
  3. Stimuleer persoonlijkheid. Laat mensen zelf hun werkplek vormen en stimuleer je personeel om te laten zien wat hen inspireert. Behoed hen voor overwerken, want dit werkt averechts voor productiviteit en creativiteit. Bij Pixar werkt men maximaal veertig uur in de week, de zogeheten crunch week daargelaten. Faciliteer een goede balans tussen werk en privé en je houdt je medewerkers op lange termijn gemotiveerd.
  4. Bouw vertrouwen. Bij elk project dat je start, zul je tegen problemen aanlopen. Zie dit als een gegeven en probeer het niet te voorkomen. Angst voor mislukkingen staat innovatie en vooruitgang in de weg. Geef mensen het vertrouwen om te proberen en te falen. Jouw rol als manager is niet om risico te voorkomen, maar om het vangnet te bouwen om dergelijke mislukkingen op te vangen. Zorg voor een werksfeer waarin iedereen feedback kan en durft te geven. Laat mensen focussen op het oplossen van een probleem in plaats van kritiek als aanval te zien.
  5. Omarm je kernwaarden. Sta ervoor open om gedurende projecten je doelen bij te stellen, zolang je maar volgens dezelfde kernwaarden blijft handelen. Bij Pixar zijn kwaliteit en originaliteit belangrijker dan welke deadline of omzetdoelstelling ook.

Meer theorieën, ideeën, goeroes en modellen? Lees dan de 100 Business Bites. Meer weten hoe Pixar van een kleine studio is uitgegroeid tot wereldspeler? Bestel dan Creativity, Inc. van Ed Catmull. 

Titel: 100 Business Bites
Auteur: Machiel Emmering & Remy Ludo Gieling
Uitgever: Business Contact
Jaar: 2016
ISBN: 978 90 470 0934 4
Bladzijdes: 222
Prijs: €19,99
Bestellen via Managementboek

Afbeelding via Lucius Kwok op Flickr.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!