Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Het persoonlijke merk van: Femke Furnée (Fest Amsterdam)

In samenwerking met NEW TAILOR - Roel Wolbrink daagt ondernemers uit om een persoonlijk merkplan te bouwen, als basis voor een sterk merk voor jouw startup of scaleup. Met in deze aflevering: Femke Furnee, oprichter van designmeubelwinkel Fest. ‘Mijn intuïtie geeft altijd de doorslag.’

De inleidende en achterliggende stappen voor 101%Ik vind je in dit verhaal. Bekijk hier alle afleveringen. Roel Wolbrink is oprichter van New Tailor.

Fest Amsterdam maakt en verkoopt designmeubels. Die worden verkocht via een eigen webshop, twee eigen boetiekwinkels en 200 resellers in meer dan 20 landen. Oprichter Femke Furnee (32), geboren in Brabant, woont in Amsterdam-Noord. Zij werd op haar achttiende ondernemer, toen zij een eigen kunstgalerie opzette omdat ze geen betaalbare kunst kon vinden.

Furnee is creatief en commercieel tegelijkertijd. “Ik heb een voorliefde voor mooie dingen: design, kunst, musea, muziek, lekker eten. Dit komt perfect samen in wat ik nu doe: mooie dingen creëren waar mensen blij van worden. Esthetiek is de basis.” Niet zo gek dat ze kunstgeschiedenis studeerde en nu een eigen meubel- en woonaccessoireslijn heeft.

Hoe laad jij jezelf steeds weer op?

“Van alleen maar werken word je niet creatiever. Dus ga ik naar musea, blaas stoom af door uit te gaan, wandel met de hond of ga naar een vriendin die een huis heeft in Kockengen, midden in natuur. Uiteraard koop ik magazines zoals internationale modebladen als de Voque voor kleurinspiratie en bladen als Idea, Frame en WOTH. Ik kies bladen vaak op hun cover.

Voor creativiteit is afstand van het bedrijf nodig

Voor creativiteit is afstand van het bedrijf nodig om helder te blijven kijken. Loslaten heb ik moeten leren. In het begin lijkt alles bij jou uit te komen. Nu komt er meer initiatief van medewerkers. En het is OK als ze fouten maken. Ik ben en wil de inspirator en motivator zijn. Vooral niet alles willen managen.”

Wat typeert jouw karakter?

“Positiviteit, energie, enthousiasme, ambitie, motiveren, perfectionisme en voorliefde voor esthetiek.”

Welke merken spreken je aan en waarom?

“Nike omdat het een van de grootste merken van de wereld is die heel goed meegaat met de tijd – het lukt hen om zich telkens opnieuw uit te vinden en groot te blijven terwijl er zoveel concurrentie is. Patagonia omdat het in de persoon van Yvon Chouinard een heel bevlogen oprichter heeft. Hij vindt het misdadig dat er producenten zijn die producten maken die na 2 jaar kapotgaan. Het merk zit in de mode-industrie, maar wil zo min mogelijk vervuilen en biedt daarom op allerlei vlakken services aan om dit te voorkomen (reparatieservice) en is transparant over hun footprint.

Acne inspireert mij qua esthetiek en branding, maar ik vind de producten wel vaak wat te duur. Op het gebied van interieur spreekt Gubi mij aan met hun mooie collectie en Muuto vind ik tof vanwege hun snelle groei en strategie.”

Kijk ook: Hoe Femke Furnee de meubelmarkt vernieuwt met Fest Amsterdam

Hoe komen jullie tot nieuwe ontwerpen?

“Ik heb een neus voor mooie dingen die ook verkopen. Kan dus goed scouten. Ik heb een longlist met ontwerpers met wie we heel graag willen werken en inmiddels worden we ook vaak zelf benaderd. Wij komen met ideeën voor nieuwe producten, stellen een briefing op en zij gaan daar vervolgens mee aan de slag.

Sommige ontwerpers kunnen goed schetsen en zijn conceptmatig. Anderen kunnen het technisch uitwerken. Wij werken hun ideeën intern verder uit, ontwikkelen prototypes en brengen de producten op de markt. De meerderheid van onze meubelen wordt vervolgens in Nederland geproduceerd, dichtbij huis in de Betuwe.”

Hoe zorg je voor een herkenbaar product?

“We bieden een origineel kleurenpallet, Scandinavisch maar meer uitgesproken, toegankelijk, elegant, luchtig en breed toepasbaar. Onze meubels en accessoires zijn on trend maar tijdloos. Daarnaast willen we in de service steeds een stap extra zetten. Je kunt bij ons bijvoorbeeld gratis interieuradvies krijgen om je te helpen bij het maken van je keuze. We nemen graag de tijd voor onze klanten en willen hen echt verrassen met onze service.”

ik vind dat Fest ook zonder mij een sterk merk moet zijn

Denk jij na over jouw persoonlijke merk?

“Het voelt oppervlakkig om mij als uithangbord te gebruiken; ik vind dat Fest ook zonder mij een sterk merk moet zijn. Tegelijkertijd zijn mijn visie en waarden het uitgangspunt voor alle ontwerpen die we verkopen. Interviews vind ik leuk en daar maak ik graag tijd voor, maar ik hou er niet van om mezelf op een podium te zetten als een soort influencer.

Ik ben nog op zoek naar een tussenvorm die goed bij mij past want ik ben me er wel van bewust dat ik er meer mee zou moeten doen. Voor mijn eigen ‘verpakking’ zoek ik ook altijd naar kleding waarbij alle details kloppen, items die kleurrijk en eigenzinnig zijn.”

Heb je een soort kompas waar je voor jezelf alle beslissingen langs legt?

“Mijn intuïtie geeft altijd de doorslag, iets kan op papier nog zo kloppen, als ik er geen goed gevoel bij heb dan doe ik het niet. Dit heb ik moeten leren, eigenlijk is tot nu toe elke keer gebleken dat wanneer ik op voorhand twijfels had, het achteraf ook echt geen goed idee bleek te zijn.”

iets kan op papier nog zo kloppen, als ik er geen goed gevoel bij heb dan doe ik het niet

Wat is jouw why en je grote doel (BHAG)?

“We geloven dat je omgeving je blij kan maken. Met Fest willen we het inrichten van je huis makkelijker en leuker maken. Dit doen we door het leveren van next level, high- end kwaliteit en service, zonder het high-end prijskaartje. Fest wil op alle vlakken vernieuwend en next level zijn.”

Hoe groeien jullie nu al zes jaar op een rij?

“We volgen voor een deel de Rockefeller Habits. In ons geval houdt dit in dat alle medewerkers hun persoonlijke beperkingen opstellen: wat houdt hen – en daarmee ook Fest – tegen om te groeien? Vervolgens stellen ze aan de hand van die beperkingen persoonlijke kwartaaldoelen op waarmee ze uiteindelijke het hele bedrijf vooruithelpen. Daarnaast presenteren alle afdelingen ieder kwartaal alle zaken waar ze trots op zijn. Met deze milestones-meetings staan we stil bij onze successen

Het team bestaat nu uit 25 mensen (15 fte) waarvan iedereen middenin onze doelgroep valt. Een groot deel heeft geen ervaring in de meubelindustrie, maar het zijn allemaal super gemotiveerde en enthousiaste mensen. Iedereen gelooft in ons merk en in onze producten, en dat stralen we uit naar buiten toe. We genereren free publicity en staan op goede beurzen. En dat werkt: we groeien hard door..”

Wat wil je benadrukken?

“We willen dat het uitzoeken van meubels echt leuk wordt. Veel mensen ervaren stress bij het kiezen van een meubel – maak ik de juiste keuze – is het de juiste stof? Past het goed in mijn woning? Wij willen dit wegnemen. We willen echt een nieuw soort betaalbaar high-end meubelmerk zijn, dat echt past bij de identiteit van mensen, dat hen verrast en waar ze met volle overtuiging voor kiezen. Vergelijk het met de manier waarop ik al mijn sportkleding bij Nike koop – dat doe ik niet perse omdat andere merken niet goed zijn, maar wel omdat ik me het meest identificeer met Nike. Naar mijn idee bestaat dit nu nog niet in de interieurbranche en dat gat wil ik met Fest vullen.”

Lees ook over het persoonlijke merk van:
Lotte Leufkens (CloudCuddle)
Merijn Everaarts (Dopper)
Maartje Daamen (Dag1)
Chris Zadeh (Ohpen)