Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Het persoonlijke merk van: Merijn Everaarts (Dopper), de rebel die ondernemer werd

In samenwerking met NEW TAILOR - Roel Wolbrink daagt diverse ondernemers uit om een persoonlijk merkplan te bouwen, als basis voor een sterk merk voor jouw startup of scaleup. Met in deze aflevering: Merijn Everaarts, oprichter van Dopper.

De inleidende en achterliggende stappen vind je in dit verhaal. Bekijk hier alle afleveringen. Roel Wolbrink is oprichter van New Tailor.

Merijn Everaarts is de bedenker en CEO van Dopper, waarmee hij plastic wegwerpwaterflessen de wereld uit wil helpen. “Onze klanten willen samen met ons de wereld beter maken en bovenal minder plastic vervuiling”, zegt Everaarts. “Dopper is daarvoor het duurzame alternatief, omdat je met één Dopper tientallen wegwerpflesjes per jaar minder gebruikt.”

Voor de mensen die je niet kennen, wie ben je?

“Ik ben opgevoed met een duurzaam hart, werkte jarenlang in de horeca en ben uiteindelijk terechtgekomen in de vervuilende evenementenbranche. Dit triggerde me. Toen ik een film zag over de plasticsoep ontstond het idee van Dopper. Ik weet nog steeds niet zo goed wat ondernemen is. Als mensen mij een echte ondernemer vinden, accepteer ik dat inmiddels. Een goed idee verdient het om verwezenlijkt te worden.”

Ik weet nog steeds niet zo goed wat ondernemen is

“Ik ben natuurlijk de man achter Dopper, maar het team is echter nu ruim 45 man en vrouw groot. Toen het team meer dan 15 man groot werd kwam ik erachter dat ik me vooral bezig moet houden met marketing en productontwikkeling en niet meer met de dagelijkse leiding.”

En hoe werken jullie samen?

“Alles draait om gewoontes doorbreken, de lat extreem hoog leggen en zo een wereldwijde verandering op gang brengen: de petfles de wereld uit.”

“Ik wil altijd alles eruit halen, soms zelfs ten koste wat het kost. In het bedrijf heeft iedereen zijn kwartaalplan inclusief KPI’s waardoor er vanzelf zelfreflectie is. We houden 15 minuten-gesprekken en hebben duidelijke doelen die zich laten vertalen naar alle afdelingen.”

“We werken met vijf Olympische doelen, net als de ringen. De vraag is steeds of iets hieraan bijdraagt en aan het einddoel van Dopper. Bij de Olympische Spelen hoort succes en falen, maar bovenal je stinkende best doen. Eén van de doelen is erkend worden als Great place to work. We hebben inmiddels een zilveren medaille. Een ander doel is in 2021 100.000 mensen van schoon drinkwater voorzien in Nepal.”

Wat doe jij aan je persoonlijke merk en dat van Dopper?

“Ik doe wat elke ondernemer moet doen. Aan iedereen vertellen waarom juist jouw product zo mooi, goed en wereldverbeterend is. Als je dat niet kan, dan moet je misschien wel geen ondernemer worden. In Doppertaal: podiumtijd is broodnodig. Ik sta dus veel op podia, als spreker, maar ook een katalysator om mensen uit te dagen.”

“Zoals gezegd vind ik ondernemen lastig te definiëren. Daarom maak ik nu een boek en een documentaire over de personen achter acht ondernemingen, die hun idee durven te ontwikkelen. Ik ben ook weer begonnen op de sociale media. Liever doe ik alles rechtsreeks van persoon tot persoon, maar dat gaat niet altijd.”

Ik doe alles liever rechtsreeks van persoon tot persoon, maar dat gaat niet altijd

“Voor Dopper onthulden we vorige maand een kunstwerk in het Tropenmuseum, gaan we Eurocommissaris Timmermans een petitie aanbieden voor statiegeld op alle petflessen en zoeken we actief de pers op. Alles draait om aandacht om zo de consument bewust keuzes te laten maken.”

Je klinkt als iemand vol ideeën? Waar ligt jouw ware drive?

“Het team gaat super en is bijna geheel zelfsturend. Ook hebben we, na twee mindere ervaringen, een CEO die ik 100 procent kan vertrouwen. Dat geeft ruimte.”

“Hopelijk hebben we volgend jaar een nieuw pand voor niet alleen Dopper. In het hart komt een horecabestemming, want mijn horecahart is blijven kloppen. Mensen in de watten leggen is echt gaaf en daar komt mijn introverte en extraverte karakter als Yin en Yang samen.”

“Die horeca wordt duurzaam, want wat de mensheid met de vleesindustrie voor een footprint achterlaat is immens. Daar moet ook wat aan gebeuren. Ik wil laten zien dat het niet duur hoeft te zijn om de wereld te verbeteren. De vegetarische bitterbal kan echt lekker zijn. Ik heb oog voor design, ik waardeer goede kwaliteit en het mooie van de wereld; dus ik zie echt uit naar dat nieuwe pand en alles wat daar kan gaan gebeuren.”

Wat typeert jouw karakter?

Ik ben iemand die eerst doet en dan denkt

“Ik ben een doener. Van uitwaaien – in de zomer of winter – tot watersporten en natuurlijk ondernemen. Mijn drive typeert mij; ik wil impact maken en ik wil het altijd naar een hoger plan tillen. Ik ben iemand die eerst doet en dan denkt, gewoon gaan. Leren van mijn fouten en weer verder.”

“In alles wat ik doe, houd ik vast aan mijn idealen, mijn plannen en ideeën. Ik ben iemand die beslissingen neemt op gevoel en intuïtie. Volgens het model van 101%Ik ben ik een rebel met een vleugje leider.”

Heb je een soort kompas waar je voor jezelf alle beslissingen langs legt?

“De beslismomenten zijn vaak van ‘douchemomenten’. Zodra je helemaal tot rust komt, kun je helder denken. Daarom is een goede work-life balance belangrijk. Als ondernemer werk je vaak de klok rond. Dat kan alleen als je geestelijk fit blijft.”

“Ik vraag veel van mijn omgeving en ben heel taakgericht. Ik ben dus blij met de juiste mensen om me heen. Binnen het bedrijf heeft iedereen hetzelfde hart.“

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Hoe zorg je ervoor dat jouw ‘verpakking’ past bij je merk en dus bij wie je bent?

“Daar hoef je niet echt voor te zorgen. Ik leef de missie van Dopper en alles wat daarbij hoort. Ik kies mijn kleding van bedrijven die ook duurzaam zijn. Ik ben van binnen en buiten één. Als je het bewust moet doen, is het gemaakt. Het moet vanuit je hart komen.”

Foto: Prisca Visser