Waarom Chris Zadeh (Ohpen) twee krabben op zijn arm liet tatoeëren

Chris Zadeh

Voor Sprout daagt ondernemer Roel Wolbrink andere ondernemers uit om een persoonlijk merkplan te bouwen. Deze keer legt hij Chris Zadeh van Ohpen langs de lat. ‘Ik ben een echte bijter, bijna obsessief.’ 

Alle afleveringen in deze serie. De inleidende stappen voor een merkplan vind je in dit verhaal

Chris Zadeh werd geboren in Parijs geboren, en groeide op in Amsterdam. Hij studeerde rechten aan de Universiteit van Amsterdam. In 2009 richtte hij samen met Michel Vrolijk bankenplatform-in-de-cloud Ohpen op. Na jaren buffelen legde Zadeh zijn functie van CEO afgelopen januari neer.

Voor de mensen die je niet kennen, wie ben je?

“Na de Postbank en Alex trad ik in 2000 in dienst bij Kalo Bagijn van BinckBank, waar ik als Directeur Particulieren Nederland verantwoordelijk was voor het bouwen van de banktoepassing. Ik leerde alles over de business, over banken en IT. Over mijzelf werd door vriend en vijand gezegd dat ik een hongerig, brutaal en een kundig operationeel manager ben.”

“Na enkele jaren ontwikkelden we ook de eerste Business Process Outsourcing (BPO)-toepassingen om andere financiële bedrijven te insourcen. In 2008 nam ik een sabbatical op gelijk met het vertrek van Kalo en Thierry bij BinckBanck. Ik wijdde mijn tijd aan duiken naar haaien, reizen – Afrika is mijn continent – en martial arts en bedacht de toekomst voor en van banken. We lossen een groot probleem van banken in een keer op met een cloud-oplossing.”

Ohpen heeft nu drie kantoren, 150 medewerkers en klanten waaronder Aegon, NN, ASN, Robeco en de Volksbank. Zadeh noemt Ohpen “een meedogenloos effectieve core banking engine, gebouwd voor slechts één doel: de efficiënte administratie van beleggingsrekeningen en spaarrekeningen”.

Wat typeert jouw karakter?

Ik ben een echte bijter, bijna obsessief

"’Het leven is te kort om jezelf de luxe te gunnen om het slecht te leven’. Ik ben een echte bijter, bijna obsessief. Die twee krabben als tatoeage op mijn arm heb ik erop laten zetten toe we 500 keer ons verhaal bij diverse bankbesturen hadden gedaan maar niemand nog ‘ja’ had gezegd tegen onze propositie. Ik voelde me echt een autoverkoper die een auto probeerde te verkopen aan paardenfokkers, maar ik blijf bijten.”

“Bovendien ben ik visionair, hoewel dat gek voelt om hardop te zeggen. Maar de cloud heeft een ongelimiteerde kracht en mogelijkheden. In het karaktermodel van 101%Ik ben ik inderdaad van nature introvert en hou ik ervan om eerst zelf de oplossing te zoeken. Maar een bank bouw je niet alleen, Ohpen hebben we echt samen gebouwd. In de business zullen mensen dus wel iets anders, extraverts zien. Sterker nog, mensen vinden me nogal eens overwhelming.

“Het liefst blijf ik echter wel onder radar. En dat kan ook. Moet ook. Ik ben geen Karl Lagerfeld waar het hele bedrijf aan opgehangen kan worden. Het tegenovergestelde. Samen met de mensen die ik ook al kende uit de tijd bij BinckBank, hebben we na eerst alle flowcharts gemaakt te hebben echt iets gaafs en vooral goeds gebouwd.”

Denk jij na over jouw persoonlijke merk?

“Nauwelijks. Natuurlijk had ik door BinckBank een reputatie en een soort trackrecord. De marketing van Ohpen is vooral anders en dat past ook bij mij. We kunnen het niet winnen van de grote, wereldwijd bekende IT-bedrijven. Liever met een intiem event met beslissers, dan een keynote op een IT conference. Daarnaast bieden we natuurlijk een product voor de afhandeling van bijvoorbeeld nieuwe klanten en de verwerking van opdrachten. We hoeven dus niet wereldberoemd te zijn. Dat past mij ook, lekker onder de radar.”

“Sterker nog, het gaat om 1-op-1-relaties met beslissers binnen het bankwezen. Instagram of Twitter gaan ons echt niet verder helpen. Het motto van Ohpen is ook mijn eigen motto: Give it all. En dat is natuurlijk niet geheel toevallig. Als je alles geeft, kun je jezelf niets kwalijk nemen als je verliest. En ja je moet ook genieten; en dat ga ik meer doen nu.”

Als je alles geeft, kun je jezelf niets kwalijk nemen als je verliest

Heb je een kompas waar je voor jezelf alle beslissingen langs legt?

“Onze grootste uitdaging is het binnenhalen en behouden van talent en de bijzondere cultuur. Dat is de sleutel tot succes, want cultuur is niet te kopiëren. Ohpen heeft niet voor niets het boeddhistische symbool van openheid als logo.”

Heb je nog een tip voor Sprout-lezers?

“Wees puur en oprecht. Dat is moeilijk, maar dan word je gekozen. Doe dingen die je leuk vindt. The more you practice the more luck you will get. Ohpen was en is vallen en opstaan.“

“Nu ik niet meer de dagelijkse leiding heb, krijg ik weer tijd voor mijn hobby’s en andere perks. Dat mag een ondernemer zich natuurlijk zich veroorloven. In de toekomst ga ik mij meer richten op charity. Natuur en Afrika geven mij energie. Dat ga ik teruggeven.”

Lees ook: 
Chris Zadeh over stoppen als ceo: ‘Ik pleegde 20 jaar roofbouw op mezelf’
The Office: kickbocksen in de kelder bij Ohpen

Roel Wolbrink is oprichter van maatpakkenatelier New Tailor, geeft trainingen over 101%Ik, gastvrijheid, omgangsvormen & stijl en klantgerichtheid. Roel is auteur van Business Etiquette 3.0 en van de bestseller Het Blauwe Boekje- stijlgids over manieren, ten, drinken en kleding. Roel groeide op in Hotel Stad Munster in Winterswijk, volgde de Hotelschool in Maastricht en studeerde aan Nijenrode.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!