11 keer lekker op weg naar de klant

De juni-editie van Sprout magazine staat in het teken van ondernemers onderweg. Hoe verplaatsen slimme zakenlui zich? En hoe blijf je overal en altijd productief? We trappen online af met 11 alternatieven om zakelijk on the road te gaan. 

 

14% koekblik

Meh. Het is niet anders: slim en zakelijk onderweg zijn gaat alleen maar over bijtelling. En dan is zo'n Renault Mégane/Ford Focus/Seat Ibiza ST/Skoda Fabia natuurlijk een boel ruimte voor je 14 procent. Niet voor niets was de Mégane de best verkochte auto van 2012. Dit jaar kijken wij vooral uit naar de 14-procents Skoda Octavia Combi. Krenten zijn we, we weten het. Maar wel: zakelijke krenten.

Piaggio MP3

On the road betekent nog niet dat je ook echt onderweg bent. Precies: file! Die vermijd je in stijl met de Piaggio MP3. Een merkwaardig geval met zijn dubbele voorwielen, maar een autorijbewijs volstaat en hij levert wel de uitwaaipret van een motor.

Trek District

Fietsen, moet kunnen voor ondernemers die niet stad en land afreizen naar hun klant. Voor het stoere grotestadswerk vinden wij de modellen van Trek wel lekker. Liefst een fixie zonder versnellingen, zodat er geen rendement verloren gaat. en vanzelfsprekend uitgevoerd in een goed kleurtje. Hartstikke urban en ja, er zijn spatbordjes in de handel die voorkomen dat je pak een extra streep erbij krijgt.

Segway

Gekkigheid. In Singapore werd deze heer gespot in de spits, maar in Nederland blijft de Segway toch meer fun dan functie. Misschien iets voor ondernemers die het liefst aan de rand van de stad parkeren en vervolgens zonder veel inspanning het centrum in willen.

Helikopter

Hennie van der Most is een prachtvoorbeeld van een rasondernemer die succestent kan maken van iets waar anderen alleen maar een berg afgedankte rotzooi in zien. Met pretparken, hotels en eetschuren door heel Nederland en in Duitsland, is Van der Most een kilometervreter. En dan is een heli wel zo handig, als je de juiste landingsplekken weet te vinden. Maar we verdenken Van der Most er ook van, dat hij lol heeft in zijn vliegende slagroomklopper.

Elektrische klassieker

Een jonge klassieker kan aantrekkelijk zijn door de lage afschrijving, maar de fiscus doet er alles aan om het rijden in een Mercedes-, Volvo of BMW van 15 jaar of ouder onaantrekkelijk te maken. Daarom kijken wij liever vooruit, en electrificeren we de rijdende museumstukjes. Rebbl doet dat met VW Kevertjes en T2-bussen, in Amsterdam sleutelt 2CV Electrique aan een besteleend, en zo zijn er meer 'schone' en hopelijk ook fiscaal duurzame klassiekes in de maak.  

Snappcar

Peer-to-peer is helemaal de bom als businessmodel. Ook voor vervoer; het Nederlandse Snappcar is een platform voor autodelen tussen particulieren en zelfstandigen onderling. En dat is bepaald geen hobbyisme: het mikt op 100.000 gebruikers eind 2013 en heeft als aandeelhouder leasegigant Athlon aan boord. Het gaat ook Duitsland in met zijn autodeelclubs.

Stormer

De Amsterdamse grachten zijn ermee geplaveid: sloepen. En waarom zou je er niet mee naar je werk kunnen tuffen, als je pakweg op IJburg woont en een kantoor aan de Herengracht hebt? Dat houden we dan wel liever praktisch: geen glimmend hout, maar blank aluminium, en een inboord diesel aan boord die veilig is voor buitenboordmotordieven. Deze Stormer dus.

Bakfiets

Specifiek voor de kleinere distributiebedrijven is de bakfiets. Thijl Klerkx (18) is inmiddels wereldberoemd (hier wordt hij gefilmd door een Franse zender) met zijn Amsterdamse bezorgservice van biologische producten. Daar fietst hij al twee jaar mee rond, en hij lijkt dat aardig vol te houden. De Bakfiets komt van de Fietsfabriek. 

Openbaar Vervoer

Nog een keer meh. Vooruit dan maar: het openbaar vervoer kan een prima alternatief zijn, al is voorrijden bij de klant alleen mogelijk als die toevallig bij een station of bushalte woont of de treintaxi beschikbaar is. Wat wel steeds beter werkt: via de mobiele netwerken of de treinwifi de NS-coupé als flexplek gebruiken. Op langere trajecten ben je dan productiever dan bellend achter het stuur.

Boeing 757

Daar doen we het voor! De legendarische Trumpforce One, de zakenjet waarvoor Donald Trump een paar jaar geleden 60 miljoen dollar aftikte (het was een tweedehandsje) om toch vooral niet naast het plebs in de ubsiness class te eindigen.  In plaats van de 260 stoelen heeft hij namelijk een paar kamers, veel leer, hout en flatscreens helemaal voor zichzelf.

Philip Bueters is redacteur van Sprout.nl en schrijft over ondernemen, innovatie en technologie.