Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

12 leestips voor hongerige ondernemers

Goede ondernemers lezen zich in in het zakendoen, om zo tot nieuwe inzichten te komen. Sprout-expert Gerhard te Velde deelt de twaalf boeken die hem het meest hebben geholpen bij zijn ondernemerschap.

Als ondernemer moet je af en toe helemaal offline gaan. De stekker eruit trekken om je batterij weer op te laden. Voor mij werkt dat zo: als ik op vakantie ga doe ik de eerste week meestal he-le-maal niks. Behalve uitslapen, wandelen, met het gezin chillen en lekker eten. Ik heb geen zin in LinkedIn, e-mail of lezen.

Maar na die eerste week begin ik een beetje bij te trekken en wordt mijn brein wakker. Mijn hersens hebben honger. Ze willen groeivoer, ze willen geprikkeld worden met nuttige informatie. Op dat moment vind ik het fijn om een boek bij de hand te hebben dat niet alleen vermakelijk is, maar ook leerzaam. In dit artikel deel ik twaalf managementboeken die ik met plezier gelezen heb tijdens mijn vakantie. En die me, eenmaal terug in Nederland, geholpen hebben bij het ondernemen.

Leestip 1: Brené Brown – Daring Greatly

Brené Brown werd wereldberoemd met haar TED-talk over kwetsbaarheid. En dat is best bijzonder, want in Amerika moet je vaak laten zien dat je succesvol bent. In Nederland zijn we al langer aan gewend ons open op te stellen. Denk aan Sprout bijvoorbeeld, dat er voor startups, scale-ups en f*ckups is. En in mijn Groeiclub voor ondernemers, is je kwetsbaar durven opstellen een voorwaarde om lid te zijn. Alleen dan kun je echt van elkaar leren en groeien als ondernemer.

En dat is precies waar Daring Greatly over gaat. Brown legt uit dat kwetsbaarheid geen zwakte maar een kracht is, omdat je pas leert als je jouw ‘fouten’ onder ogen hebt gezien. Mislukking hoort bij succes, net als donker en licht elkaar nodig hebben. Als je wilt leren hoe je beter kunt falen, is dit boek zeker een aanrader.

Leestip 2: Dan Kennedy – Magnetic Marketing

De meest ondernemers bakken niks van hun marketing. Een nogal boude uitspraak, maar dit is oprecht hoe Dan Kennedy het ziet. In zijn boek Magnetic Marketing legt Kennedy uit hoe je marketing doet die wél werkt.

Kennedy is sinds de jaren ’80 een gevierd marketeer in de Verenigde Staten. Wat maakt dat hij gelijk heeft? De meeste ondernemers doen aan rollercoaster marketing. Ze werven alleen klanten als ze die nodig hebben. Maar zodra ze druk zijn, schiet marketing erbij in en wordt marketing het ondergeschoven kindje. Er is kortom een groot gebrek aan structuur in de marketing van veel bedrijven.

Voor veel mkb’ers zijn de marketingbudgetten ook niet heel ruim. Er is vaak te weinig geld om echt goede marketeers aan te nemen, tenzij je een succesvolle startup of scaleup bent met de juiste funding en strategie. Maar zo niet, dan blijft marketing vaak bungelen in het niemandsland van parttimers, commercieel managers en de ondernemer zelf. Als ze er tijd voor hebben. Kennedy zegt: besteed géén budget aan branding (dat is voor grote bedrijven), maar richt je op resultaat (klanten). Of je het met hem eens bent, kun je bepalen nadat je Magic Marketing gelezen hebt. Ik vond het erg verfrissend, vooral de oproep om structuur aan te brengen.

Leestip 3: Mike Michalowicz – Profit First

De titel Profit First zet veel mensen op het verkeerde been. Vooral sociaal ondernemers en purpose driven entrepreneurs kunnen er verontwaardigd op reageren. Daar is geen reden toe, als je het boek eerst leest en dan pas oordeelt. Don’t judge a book by its cover. Profit First is een cashmanagementmethode, die ervoor zorgt dat je jouw binnenkomende gelden op de juiste manier behandelt. Zodat je niet altijd in overlevingsmodus zit als ondernemer, of maar ziet wat er onder aan de streep overblijft.

Profit First werkt, globaal genomen, alsvolgt: je hebt een rekening waar je binnenkomende gelden op gestort worden. Die pot met geld ga je herverdelen over vier potjes, op basis van een percentage. De potjes zijn: winst, ondernemerssalaris (niet hetzelfde als winst!), belastingen en kosten. Zo weet je precies welk geld waarvoor bestemd is en ga je betere keuzes maken. Het boek legt ook uit hoe je dit systeem in de praktijk brengt. Femke Hogema, co-auteur van dit boek, sprak ik voor mijn groeivoer podcast, zij legt het ook heel mooi uit. Maar uiteindelijk mag je vooral zelf een manier verzinnen om te zorgen dat jij niet altijd naast het potje piest, als het om winstgevendheid gaat. Profit First is heel erg leesbaar, ook als je geen financiële kennis hebt.

Leestip 4: Ryan Holiday – Stillness is the key

Ik las eerder al eens The Obstacle is the Way van Ryan Holiday, waarin hij uitlegt hoe je als mens om kunt gaan met tegenslagen op je pad. Op basis van de wijsheid van de stoïcijnen, leert Holiday hoe je nog meer kunt gaan werken met wat er is. In Stillness is The Key doet Holiday iets soortgelijks. Hij past eeuwenoude wijsheden toe op de dag van vandaag.

Dat je in stilte antwoorden vindt, is zo’n wijsheid. Ik merk aan mezelf dat ik regelmatig te rade ga bij anderen: ‘Wat denk jij?’, ‘Hoe zal ik … aanpakken?’ of ‘Wat vind jij van..’. Nu ik met mijn team veel ondernemers begeleid bij hun groei heb ik ontdekt dat ze de antwoorden vaak al lang weten, maar niet de tijd nemen om naar zichzelf te luisteren. In plaats van de ruis je leven binnen te halen. Het beste advies van Ryan Holiday (what’s in a name) is dan ook: maak tijd voor stilte. In de stilte vind je alle antwoorden die je nodig hebt.

Leestip 5: Floris Wouterson – Superslapen

Stilte en slapen horen bij elkaar. Maar beiden zijn niet vanzelfsprekend. Op vakantie gaat het meestal wel goed met het slapen, maar zodra ik terug ben in Nederland verzin ik weer van alles wat ik moet doen, hetgeen ten koste gaat van mijn slaap. Avondjes met vrienden, ’s avonds sporten en een lange avond overwerken achter de laptop.

Dat is zonde. Goed slapen is succesgewoonte nummer 1 van high performers en vormt samen met sporten en voeding de basis van je gezondheid. En zonder een gezonde geest in een gezond leven ben je nergens. Wil je een slaapverwekkend goed boek, dan is Superslapen een aanrader. Wouterson leert dat slapen in je zone of influence zit: je kunt er actief mee aan de slag. In Superslapen leert Wouterson hoe je goed slapen aanpakt. Een heerlijk boek om mee in slaap te vallen. Probeer maar ‘es.

Leestip 6: Seth Godin – This is Marketing

Marketing is jouw manier om de wereld te veranderen. Dat is het basis uitgangspunt van Seth Godin. Deze marketeer, die vooral bekend werd met zijn boek Purple Cow, beschrijft in This is Marketing op een hele mooie manier hoe je een bedrijf kunt bouwen. In plaats van grootste plannen en pogingen ondernemen om een miljardenbedrijf te bouwen, adviseert Godin juist om het klein te houden.

Welke waarde kun jij van nature, voor een kleine groep mensen om je heen leveren? Vanaf dat punt kun je altijd nog doorgroeien. Hier geldt ook het sociologische ‘soort zoekt soort’-principe, dat ik zelf ook vaak tegenkom bij m’n Groeiclub. Daar zitten vooral bewuste ondernemers zowel met als zonder personeel, die ambitie hebben en geld willen verdienen, maar die óók met zingeving bezig zijn.

Mensen die zich niet thuis voelen, vallen al snel buiten de boot. En dat is helemaal prima. Dankzij Seth Godin heb ik geleerd om heel dicht bij mezelf te blijven. En wat me echt drijft, in te zetten om supermooie bedrijven te bouwen. Hoewel This is Marketing niet echt een heel praktisch boek lijkt te zijn, zitten er toch genoeg praktische handvatten in om jouw bedrijf puur te maken.

Leestip 7: Charles Duhigg – The Power of Habit

Er is weinig dat je leven zo beïnvloedt als je gewoonten. In The Power of Habit legt Charles Duhigg uit hoe een gewoonte precies werkt en hoe je je gewoonten kunt veranderen. Dit begint met herkennen van waarom je doet wat je doet. Aan de hand van het model The Habit Loop laat Duhigg zien, dat elke gewoonte een patroon is dat je kunt doorbreken.

De beste manier daarvoor is het aanleren van gewenst gedrag, in plaats van het uitbannen van het ongewenste gedrag. Bij mij gaat het vaak mis na de vakantie. Ik kom terug met allerlei goede voornemens (focus, delegeren, enzovoorts) maar in no-time val ik weer terug in mijn oude gedrag. Nu ik dit weet, lukt het me veel beter om gewenst gedrag vaker en langer vol te houden.

Door goed te delegeren bijvoorbeeld en mezelf te trainen in ‘nee’ zeggen tegen afleiding. The Power of Habit biedt diepgaande en bruikbare inzichten om je eigen gewoonten en die in je organisatie te verbeteren. Als je gewoonten interessant vindt, lees dan ook het boek Atomic Habits.

Leestip 8: Gary Keller – The One Thing

Over goede gewoonten gesproken. Gary Keller helpt ons met zijn boek The One Thing om onderscheid te maken tussen belangrijk en bullshit. Een goede gewoonte is minimaal één keer per dag ergens bewust ‘nee’ tegen te zeggen.

Gebrek aan focus is namelijk de nummer één succeskiller allertijden. In The One Thing beschrijft Keller hoe je veel meer voor elkaar krijgt door jezelf altijd de volgende vraag te stellen: ‘Wat moet ik doen (één ding!) om al het andere overbodig of vele malen gemakkelijker te maken?’. Dat ene ding moet je dus gaan doen. De rest mag je negeren of delegeren aan iemand anders.

Keller past in zijn boek eigenlijk de 80/20-regel toe. Als je weet dat 80 procent van jouw resultaat uit 20 procent van je inspanningen komt, welke 20 procent van jouw werkweek is dan cruciaal voor succes? Of beter nog: welke 1 procent van jouw tijd levert 99 procent van het resultaat?

Leestip 9: Al Ries en Jack Trout – Positioning

Ik ben superuniek! Toch? Nee sorry, er zijn echt megaveel bedrijven die ongeveer doen wat jij ook doet. Dat pijnlijke inzicht werd mij steeds duidelijker, hoe langer ik bezig was met mijn bedrijven. En zeker nu, in een hypercompetitieve economie, is het steeds belangrijker om helder te communiceren wie je bent en waar je voor staat.

Het mooie is: je hoeft alleen maar jezelf te zijn. Dat is namelijk het beste wat jij een klant kan bieden: jouw geniale zelf. Het ingewikkelde is: hoe vind ik de juiste woorden daarvoor? In bijna alle groeitrajecten die ik met ondernemers doe, kom ik daarin dezelfde uitdaging tegen.

Het standaardwerk Positioning van Al Ries en Jack Trout geeft je meer inzicht in het vak positionering. Je leert hoe je als ondernemer het juiste ‘vakje in het hoofd’ creëert bij jouw ideale klant. Zodat die klant, zodra hij of zij de pijn ervaart die jij kunt oplossen, aan jou denkt. Deze denkwijze is ook terug te vinden in het boek Blue Ocean Strategy. Dit boek leest niet weg als een trein, maar als je er even tijd voor maakt, ga je er heel veel aan hebben.

Leestip 10: Jan Bommerez – Flow & de Kunst van het Zakendoen

Flow is een staat van zijn waarin je niet nadenkt en volledig één bent met je omgeving. Je bent in je Zone of Genius, zoals het ook wel genoemd wordt. Tijdens een vrijpartij, het dansen, sporten, schrijven of een andere bezigheid waar je helemaal in opgaat. Dat kan dus ook ondernemen zijn.

In Flow & de Kunst van het Zakendoen legt Jan Bommerez uit dat alles in het universum met elkaar verbonden is. En dat je veel meer succes hebt in het ondernemen als je met die energie gaat werken. Je bent in staat om veel vaker in flow te werken en bewuster de energie te geven die jij te geven hebt. Dit is echt een boek voor ondernemers die al klaar zijn voor een volgend bewustzijnsniveau. Als je dit alleen maar vaag geklets vindt, is dat ook prima. Jouw tijd komt nog wel.

Leestip 11: Bob Burg – The Go-Giver

In het boek Give & Take van Adam Grant leerde ik al dat er givers, takers en matchers zijn. Givers geven vooral, takers nemen hoofdzakelijk en matchers geven ook, maar rekenen continu uit wat ze nog van wie krijgen. In het zakenleven is deze transactiemindset vaak aanwezig. Ik doe wat voor jou, als jij wat voor mij doet.

Eigenlijk is dat niet echt geven, maar geven onder voorwaarde. Bob Burg beschrijft in zijn luchtig geschreven boekje het verhaal van Joe, een harde werker die graag succes wil. Joe heeft geleerd dat je alleen succes krijgt door hard te werken en anderen te slim af te zijn. Tot hij in de leer gaat bij de mysterieuze Pindar. Deze wijze meester leert hem in vijf ontmoetingen, met bijzondere personen, wat de kracht van écht geven voor je leven kan betekenen. Natuurlijk moet je mensen de kans geven om jou iets terug te geven. Als je alleen maar geeft, loop je leeg. Maar door écht te geven, zal je een veelvoud krijgen van wat je dacht kwijt te zijn.

Leestip 12: Gerhard te Velde – Zakkompas voor Persoonlijke Groei

Wij van WC-eend.. adviseren WC-Eend! Ja inderdaad, het Zakkompas voor Persoonlijke groei heb zelf gemaakt, dus logisch dat ik er enthousiast over ben. Het Zakkompas voor Persoonlijke Groei is eigenlijk geen boek maar een boekje. Maar hiervoor geldt wel: klein, maar fijn.

In twaalf hoofdstukjes passeren twaalf modellen voor persoonlijke groei de revue. Doordat het een invulboekje is, kun je de theorie meteen toepassen op je leven en je bedrijf. Geen ellenlange teksten, maar de kennis direct toepassen op de praktijk. Want uiteindelijk draait het niet om de kennis die verzameld, maar de actie die je er mee onderneemt.