Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

25 onder de 25 van 2019: Closure helpt nabestaanden en bedrijven

Graciëlla van Hamersveld en Chantal van der Velde helpen nabestaanden en bedrijven met opzegservice Closure. Daarmee prijken ze nu ook in de 25 onder de 25. ‘Ik word weleens aangezien voor sollicitant.’

Closure
Wat
: Opzegservice voor nabestaanden
Wie: Graciëlla van Hamersveld (25) en Chantal van der Velde (29)
Sinds: 2017
Waar: Rotterdam
Werknemers: 10
Website: Closure.nl

Bekijk hier de hele 25 onder de 25 van 2019

Graciëlla van Hamersveld begon na een korte carrière als consultant met Chantal van der Velde in 2017 Closure, een online platform voor nabestaanden en bedrijven om alle abonnementen en accounts na een overlijden netjes te sluiten en af te wikkelen. Denk aan telecom, loterijen en banken, maar ook sportclubs en social media. Bart Verhaegh is inmiddels aan boord als derde compagnon.

Closure werkt samen met bedrijven waar abonnementen opgezegd moeten worden. In plaats van dat een bedrijf zelf een overlijdensmelding ontvangt, sturen zij nabestaanden door naar het Closure-platform. Vervolgens stuurt Closure de meldingen door naar alle geselecteerde bedrijven. Voor bedrijven betekent dit een extra service, plus een efficiëntere manier om overlijdensmeldingen te ontvangen.

Van Hamersveld: “Iedereen die deze situatie een keer heeft gemaakt weet hoe confronterend en tijdrovend het is om alle bedrijven te informeren over het overlijden. Op zo’n moment wil je niet 20 minuten in de wacht staan met een ‘life is great’-melodie.”

Closure valt op als startup in de uitvaartsector. “Daar is weinig innovatie, kan ik je vertellen. Maar wat Closure zo geweldig maakt, is dat onze oplossing berust op een netwerk van bedrijven, die allemaal profiteren en een stukje bijdragen in de kosten, waardoor we geen grote vergoeding hoeven te vragen aan nabestaanden.”

Service en eficiency

Closure is namelijk heel fijn voor nabestaanden, maar het lost volgens de oprichters een groot probleem voor BV Nederland op. “Bedrijven hebben hoge kosten voor klantenservice en lopen  regelmatig reputatieschade op doordat ze slecht inspelen op de situatie na een overlijden.” Er zijn inmiddels samenwerkingen gestart met partijen als KPN, Telfort, OV-Chipkaart en Ardanta, en Closure ontzorgt elke maand honderden nabestaanden.

Wereldwijd de norm

Als platform zou Closure de norm moeten worden in Nederland.  “Ons businessmodel heeft een sterk netwerkeffect, waardoor wij snel kunnen schalen. Telkens als een bedrijf zich aansluit stuurt deze extra nabestaanden door, waardoor alle partners meer overlijdensmeldingen via het platform ontvangen. Daarnaast is het een wereldwijd probleem en is onze software gebouwd om naar het buitenland te schalen.” En dat is meteen ook de BHAG: Wereldwijd de norm zijn in het informeren van instanties rondom overlijden.

Rotterdamse Zakenvrouw

Closure heeft al flink wat aandacht getrokken – bij Sprout schopte Van Hamersveld het tot de finale van de Startup van het Jaar-verkiezing, en ook bij TEDxAmsterdamWomen pakten ze bijna een prijs. Ook draagt ze sinds kort de titel Aanstormend Talent bij de Rotterdamse Zakenvrouw Awards.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dat Van Hamersveld zelf jong is, beschouwt ze als een voordeel. “Wat is er nou aanstekelijker dan iemands jonge enthousiasme en vertrouwen in zijn of haar eigen bedrijf?! Overigens word ik ook wel eens aangezien voor sollicitant als ik me meld voor een afspraak. Op een netwerkborrel vroeg iemand mij laatst nog of ik stage liep bij mijn gesprekspartner. Maar ach, eigenlijk heeft dat ook wel zijn charme en des te trotser ben ik dan op Closure.”

Lees ook: Startup Closure regelt opzeggingen voor nabestaanden en bedrijven