Alexander Wijninga en Charl Haas (Watermelon) beste jonge ondernemers van 2016

Watermelon

De tiende editie van de 25 onder de 25 is gewonnen door Watermelon. De Utrechtse startup moest onlangs van WhatsApp stoppen met zijn dienst, maar daar willen oprichters Alexander Wijninga (21) en Charl Haas (22) voorlopig niks van weten. 'Wij gaan door.’

Watermelon veroverde samen met stockphotoplatform Dashmote en zonne-energiebedrijf Enie.nl een plek in de finale. Daarvoor verzamelden de 25 jonge ondernemers bij elkaar meer dan 13.000 likes. De pitch van Watermelon was voor juryleden Simone Brummelhuis (The Next Women), Johan van Mil (Peak Capital) en Mark Tigchelaar (UseClark) uiteindelijk de beste. 

"Het ontploft hier", zegt Wijninga vrijdagochtend. Hij wordt the day afer belaagd door media waaronder Radio 1, BNR en RTL Z. 


Wedstrijdspanning bij de 3 pitchers. Vlnr: Patrick en Milan van der Meulen (Enie.nl), Alexander Wijninga (Watermelon) en Stefan Tan (Dashmote)

Watermelon-oprichters Alexander Wijninga (21), Charl Haas (22) en Daan Gönning (21) gingen vorig jaar van start met hun een WhatsApp-dashboard voor bedrijven. Daarmee doen zij iets nieuws in een klantenservicebranche, die nog wordt gedomineerd e-mail, social media en telefonie. Met 150.000 euro groeikapitaal werden inmiddels - ook in het buitenland - 800 klanten binnengehaald.

Bekijk alle foto's van het event (Facebook)

Heftige periode

De oprichters hebben een heftige periode achter de rug: Facebook eiste afgelopen maart dat zij de stekker uit de dienst zouden trekken. Er plofte een brief van een Amerikaans advocatenkantoor op de mat, waarin de Utrechters werd gesommeerd om te stoppen met zijn werkzaamheden, omdat de startup inbreuk zou maken op de gebruiksovereenkomst waarin staat dat de app niet mag worden gebruikt voor koude acquisitie.Watermelon - Alexander Wijninga - Charl Haas

Volgens Watermelon is die claim onjuist: bedrijven kennen hun klanten al, en de dienst wordt niet gebruikt voor spam. Naast die juridische heibel lijkt de koppeling met WhatsApp de afgelopen week instabieler te zijn geworden, zegt Wijninga.

Door alle ophef besloot mede-oprichter Gönning zich uit het bedrijf terug te trekken; de onzekerheid rondom de sommatie werd hem teveel. Maar Watermelon staat als een huis, verzekert Wijninga. “We knallen gewoon door, we zijn jong en hongerig.”

Plan B

Er ligt een plan B, verzekert Wijninga. Hoe dat er precies uit zou zien is nog niet bekend, dus de toekomst blijft nog even spannend voor de beste 25 onder de 25’er van 2016. 

"Dat blijf geheim en dat willen we ook lekker zo houden. Dat die nieuwe oplossing uiteindelijk live wordt gezet wordt is zeker, maar we houden het liever nog onder de radar." Die nieuwe versie van Watermelon zal in ieder geval ook appcare zijn en ergens de komende maanden worden gelanceerd. 

Jong

Wijninga begon al op zijn 17e met ondernemen en richtte een succesvol online marketingbedrijf op, waar ook Watermelon-oprichter Charl Haas instapte. "Mede door deze hebben we prijs besloten om focus 100 procent op Watermelon te richten."

Zo'n jong gezicht leverde wel eens verbaasde blikken aan de gesprekstafel. "Ik bedacht me toen: om in deze wereld te winnen, heb je een flinke attitude nodig. Sindsdien heb ik daar geen last meer van gehad."

Foto's: Jorn van Eck

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl