Four People opent in de VS

Online media- en marketingbedrijf Four People zet momenteel zijn eerste stappen op de Amerikaanse markt. ‘Ik beleef de mooiste ochtenden.’

 

Begin deze week is de Amerikaanse tak, Four People Inc., gelanceerd in New York. Medeoprichter Eric Lang (29) – sinds 1 januari Amerikaans staatsburger – gaat zich er bezighouden met het in de markt zetten van een affiliatie marketingtool/dienst.
 

Ondernemer Lang tegen Sprout – half zeven local time - vanuit zijn kantoor in Manhattan: ‘Mijn ochtenden alleen al, zijn geweldig. De zon hier zien opkomen, uitzicht op het Empire State Building en de Jersey rivier.’

 

Marktkans
 

Los van het uitzicht, bespeurt Lang er een interessante marktkans. Lang: ‘In Nederland is het potentieel voor ons product een ton, hier is de markt zo’n twintig keer groter.’
 

De ondernemer zegt een internetmarketingmethode te hebben ontwikkeld waarmee hij voor Amerikaanse klanten in een korte tijd veel internetverkeer kan mobiliseren. Lang: ‘Concurrenten doen dit alleen op kleine schaal, bijvoorbeeld bij de verkoop van dieetproducten. We willen de markt breder bewerken, denk aan partijen als verzekeraars.’
 

Four People Inc. is daarvoor een joint-venture aangegaan met het Nederlandse mediabedrijf Revimedia. Dat zit al langer in New York. ‘Ze begeleiden ons, ontwikkelen de software en helpen met het vinden van adverteerders.’ De naam van de joint-venture en de exacte details over de ‘nog te lanceren dienst’ worden later bekend gemaakt. ‘We willen niet gekopieerd worden.’

 

Eigen middelen
 

In totaal heeft Four People, die ‘nog nooit van een bank of externe financier gebruik heeft gemaakt’, een bedrag van ‘ongeveer een kwart miljoen euro aan eigen geld’ in de Amerikaanse tak gestoken. Een deel daarvan wordt gebruikt voor de joint-venture.
 

Eind dit jaar verwacht Lang – die tot die tijd alleen in Manhattan de zaken runt- een volgende stap te kunnen nemen. Het plan is om dan ook zelf websites uit te gaan geven. Dat is tevens de corebusiness in thuismarkt Nederland. Four People, in 2002 mede opgericht door Jeroen Romate (29), Sjoerd Booij (28) en Stijn Kruijssen (25), is de laatste jaren gegroeid door het kopen/claimen van domeinnamen (zoals voetbalsite EK-WK.nl, spaarsites ZinnGeld.nl en Surfrace.nl en vrouwensite Ze.nl).
 

Hoewel Four People (omzet 2009: naar eigen zeggen 2 miljoen euro) kansen ziet in de uitgeefmarkt, moet het die in de Verenigde Staten met fluwelen handschoenen benaderen. Lang: ‘Het trucje herhalen van domeinnaam claimen en een site uitgeven, lukt hier niet.’ De markt wordt gedomineerd door grote multinationals met sterke sites die veel investeringen vergen. Het wordt dus zoeken naar een niche.
 

Lage kosten
 

Lang is voorzichtig met zijn ramingen. ‘We hopen in het eerste jaar een paar ton te kunnen realiseren.’ De ondernemer wil ‘hoe dan ook dit jaar break-even’ draaien. Lang zegt aanvankelijk weinig te zullen investeren in bijvoorbeeld reclame en probeert de kosten zo laag mogelijk te houden. Hij zal er binnenkort zelfs dat mooie uitzicht voor opgeven. Lang: ‘Enkele duizenden euro iedere maand voor kantoorruimte, werkt gewoon niet.’

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!