Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Sietse Bakker (24), MediaBattery

Bedrijf: MediaBattery Omzet: € 120.000 Personeel: 3 Website: www.mediabattery.nl en www.sietsebakker.nl

 

MediaBattery is een communicatie- en pr-bureau dat (zo gewenst) websites maakt, campagnes opzet tot complete visuele bedrijsidentiteiten maakt.

 

 

Waarom ben je ondernemer geworden?

“Ik was al enkele jaren bezig met internet, vormgeving en het uitdokteren van innovatieve concepten. Toen me steeds vaker gevraagd werd of ik ook opdrachten aannam, besloot ik het professioneel aan te pakken. Daarnaast sprak de romantiek van het ondernemerschap me aan. Destijds werd ik weleens gewaarschuwd dat die romantiek een wassen neus is, maar na bijna zes jaar ondernemen weet ik gelukkig beter!”

 

Wie is jouw grote voorbeeld, en waarom?

“Ik heb drie grote voorbeelden. De eerste is mijn beste vriend, Danny Mekic’ (ook in deze top-25). Zijn ondernemerschap en levensvisie inspireren me enorm. Mijn tweede grote voorbeeld is Barack Obama. De manier waarop hij nieuwe media gebruikt om leiderschap en democratie een nieuwe dimensie te geven vind ik toonaangevend. Tot slot Anthony Robbins. Deze Amerikaanse inspirator heeft niet alleen ontzettend veel mensen – waaronder mijzelf – van nieuwe inzichten voorzien, ik bewonder ook zijn ondernemende instelling!”

 

Wat zijn de voordelen van jong ondernemen?

“Met stip op een: vrijheid! Ondanks de verplichtingen naar je klanten, personeel en de fiscus ben je niet gebonden aan de strikte regels van een werkgever, laat staan de negen-tot-vijfmentaliteit. Ik heb ontzettend veel gereisd – voor mijn werk, maar ook privé – en dat is voor veel van mijn leeftijdsgenoten (nog) niet weggelegd. Een ander voordeel is wat mij betreft dat je snel volwassen wordt.”

 

Hoe belangrijk zijn je ouders voor je onderneming?

“Ondanks dat ik ben opgegroeid in een ondernemersgezin – of misschien juist daarom – is me tot het laatste moment afgeraden om te gaan ondernemen. Maar ik had een goed uitgewerkt doel voor ogen en wist waar ik aan begon. Ik ben soms ontzettend eigenwijs, dus die ontmoediging spoorde me juist aan om te bewijzen dat ik het kon! Het heeft wel even gespookt nadat ik op 3 september 2003 dat Kamer van Koophandel-uittreksel op de keukentafel legde.”

 

Welke ondernemerservaring heeft de meeste indruk op je gemaakt?

“Een paar maanden voor ik bij de Kamer van Koophandel binnenliep, werd ik samen met mijn beste vriend in Geneve uitgenodigd om een pitch te doen voor het bouwen en onderhouden van de officiële website van het Eurovisie Songfestival. Destijds verloren we de pitch op een haar na, maar het was een bijzondere ervaring om zo’n grote pitchpresentatie te geven en tussen een aantal gerenommeerde webbouwers te staan. Oh ja… In 2006 haalden we het project alsnog binnen!”

 

Met hoeveel startkapitaal ben je begonnen?

“Een paar honderd euro, denk ik. Laptop, mobiele telefoon, visitekaartjes, domeinnaam, webhosting. En even naar de Kamer van Koophandel. Zo jaagde ik het startkapitaal er in een dag doorheen, haha! Wanneer je creatief omgaat met beschikbare middelen heb je vaak niet zoveel startkapitaal nodig. Het hielp mij natuurlijk enorm dat ik een creatieve richting inging, waardoor ik geen hoge investeringskosten had.”

 

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Hoe ziet je onderneming er over tien jaar uit?

“PR en communicatie rondom grote evenementen spreken met enorm aan. Over tien jaar hoop ik met MediaBattery, dat tegen die tijd een omvangrijk team van doorgewinterde professionals in huis heeft, een scala aan grote evenementen overal ter wereld van advies en ondersteuning te mogen voorzien. Nu doen we dat al voor Europe’s favourite TV-show, het Eurovisie Songfestival. Ik zou trouwens graag nog eens meewerken aan een bid voor de Olympische Spelen!”