Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

3D-geprinte motorfiets is lichtgewicht

Gilbert Peters won deze week een prijs voor zijn - deels - 3D-geprinte elektrische motorfiets. Nederland is volgens hem een hotspot voor deze nieuwe techniek.

Peters is eigenaar van Fransiscó, een ingenieursbureau op het gebied van 3D-printen. Het bedrijf probeert met name op het ontwerpvlak ingenieurs kennis bij te brengen over 3D-printen. ‘Die zijn vaak verbaasd over wat er allemaal al kan.’

Met 3D-printen heb je heel veel ontwerpvrijheid, licht Peters toe. ‘Ingenieurs zijn nu getraind op basis van huidige productiemethodes. Zij beginnen met een blok metaal of kunststof, en dan gaan ze dingen weghalen om functies toe te voegen.’ ‘Met 3D-printen is het andersom. Je vult het materiaal in waar je het nodig hebt.’

Zie ook:
3D printen als businessmodel
3D-printman Alewijn Medendorp: ‘De winnaars in deze markt moeten nog ontstaan’
Zo maakt de 3D-printer alles beter
3D Hubs: wereldweb van 3D printers
Additive Industries: ‘We veranderen de maakindustrie’

Peters probeert ondertussen de kennis over (industrieel) 3D-printen ook bij banken binnen te loodsen, zodat zij betere investeringsbeslissingen kunnen nemen. ‘Stel je wilt een investering doen voor een nieuwe spuitgietmachine. Dat is kostbaar en het duurt wel 10 à 20 jaar voordat het is terugverdiend. Is dat over 5 jaar nog wel een rendabele investering?’

3D-printen kan een alternatief zijn voor dit spuitgieten of vrezen, zegt Peters. ‘Maar dan moeten ze hier wel van op de hoogte zijn.’

Motor

Naast Fransiscó werkt Peters momenteel samen met een compagnon aan een elektrische, deels 3D-geprinte motorfiets. 3D-geprinte onderdelen zijn onder meer de ophanging, het frame en het stuur. Deze ‘e-Move’ heeft nog zeker enkele jaren ontwikkeling (en wat financieringsrondes) nodig, beaamt Peters, maar de combinatie van elektrisch rijden en 3D-printen is volgens hem veelbelovend. Behalve dat zo’n motor relatief weinig weegt, kan hij bijvoorbeeld ook op maat gemaakt worden. 

Tijdens een internationale conferentie Additive World in Eindhoven werd het project een van de twee award-winnaars voor de industriële sector. Concreet won e-Move met de ophanging van de motorfiets, waarbij het aantal onderdelen dankzij 3D-printen werd teruggebracht van 16 naar 1.


Een deel van de 3D-geprinte ophaning van de e-Move

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Nederland

Nederland is volgens Peters een prima hotspot voor 3D-printen. ‘Er is hier veel kennis en investeringsgeld. Daarnaast zijn België en Duitsland ook sterk op dit gebied, dus je zit hier in een mooie driehoek.’

Op dit moment is het nog wel pionieren. ‘Prototyping gebeurt al 25 jaar, maar qua productie en functionele producten zitten we nog in het beginstadium. In de consumentenmarkt is het nu een enorme hype. Dat is ook leuk om te zien en het is een boost geweest voor de hele industrie. Maar daar zit wat mij betreft niet de groei. De grote doorbraak wordt de industrie.’