Stap 1
Maak elk jaar een 3 tot 5-jaars bedrijfsplan, waarin je vooruit kijkt. Een bedrijfsplan heeft 2 componenten: aannames voor de verder weg toekomst (3 tot 5 jaar) en voor de nabije toekomst: 3 maanden tot 1 jaar.
Stap 2
Gebruik de cijfers van de afgelopen periode om een realistische basis te hebben voor de kosten in de toekomst. Het makkelijkst werkt het als je de cijfers van de afgelopen 2 jaar eens op een rij zet, sommige posten (huur, kantoorkosten) kan je zo doortrekken naar de toekomst, sommige zullen schommelen (website, marketing, CRM systeem).
Stap 3
Wat zou de omzet kunnen zijn over 3 tot 5 jaar; welke klantengroepen heb je dan, welke marges verdien je per klantengroep, welke kosten moet je maken om de omzet te leveren, en welke financieringsbehoefte levert het op (voorraadbeslag, debiteuren, investeringen).
Stap 4
Maak een bedrijfsmodel met formules waarin je ziet hoe de omzet en de kosten – variabele en vaste – kosten samenhangen. Bijkomend cadeau: je speurt meteen de operationele hefboom van je bedrijf op.
Twijfel je nog of (al) het werk van een bedrijfsplan de moeite waard is?
Dan even een filosofische: Kies bewust, want de keuze van vandaag bepaalt waar je morgen uitkomt. Stappen die je nu zet leveren vaak morgen of overmorgen pas wat op. De stappen die je vandaag zet bepalen de route die je kiest, en die zorgen er voor dat je straks bij B uitkomt. Aan jou de keuze waar punt B ligt: volgende maand, volgend jaar of over 3 jaar. Jouw eigen doelstellingen bepalen of je dan meer omzet, meer personeel, meer vestigingen, meer winst of meer waard bent geworden.
Tip: door je doelen en horizon bewust te kiezen, zorg je er voor dat je sneller en gerichter vooruit gaat. Dan gebruik je bovendien de kracht van je eigen hersenen optimaal: geef ze een doel en dan richten ze al hun energie er op om dat doel voor elkaar te krijgen.