Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

5 omzettijgers uit de Challenger 50

Mogen we ze 'de club van 100 miljoen' noemen? Dit jaar nog nét niet, maar de vijf uitdagers uit Sprouts Challenger 50 die het meeste geld verdienen, knallen volgend jaar zeker door die grens. Lees hoe ondernemers Joost Nauta, Bas Beek en anderen hun omzet in no time met zeven cijfers schreven.

Foto Travelbird-oprichters: Vincent Boon

Op het succes van de Challenger 50 kun je allerlei analyses loslaten. Maar laten we beginnen met de meest brute maatstaf voor succes: geld. Welke vijf Challengers maken de meest eigen omzet? We zeggen met nadruk: eigen. Want hoe indrukwekkend het succes van Peter Langenkamp, Jan-Willem Tusveld, Rudy Kappert en Sjoerd-Jan Reinders met hun kledingzoekmachine Kleding.nl ook is, ze zorgen met hun slimme tool vooral dat webshops omzet generen. In totaal 7,5 miljoen, zelf strijken ze de bekende affiliate fees op als commissie.

Als we de overige omzetten, voor zover voor publicatie vrijgegeven, op een rijtje zetten komen we tot de volgende top vijf:

5. Intracare – 6,7 miljoen euro

INtracare Challenger 50 Jan van GeestJan van Geest ontwikkelt samen met Henk van der Vegt voeding, desinfecteerproducten en medicijnen voor de veesector. Spectaculairste product van hun Intracare is een alternatief voor antibiotica. Koeien, kippen en varkens krijgen het spul standaard en worden resistent voor schadelijke bacteriën. Mensen die het vlees eten worden op hun beurt ook resistent. Tests moeten nu aantonen dat hun middel minimaal zo effectief is als het product dat al geregistreerd staat. Inmiddels is het medicijn van Intracare geregistreerd in Europa en Canada. Er zijn contracten getekend met wereldspelers die miljarden omzetten. Van Geest: “Wij doorbreken het systeem.”

4. FINTREX – 10 miljoen euro


De Challengers staan ook in
Sprout magazine editie 7 2013. 
Abonnement?

Martijn Herfkens en Robin Jansen ontdekten in 2006 dat er vooral bij callcentra een ‘mismatch’ was tussen uitzendbureaus en organisaties die personeel zochten. Met FINTREX richtten ze zich uitsluitend op recruitment van klantcontactmedewerkers. In hun niche zijn ze inmiddels de grootste. “Grote uitzenders hebben vaak een submerk dat zich op ook klantcontacten richt,” vertelt Herfkens, “maar in de praktijk is het dezelfde intercedent die ook personeel zoekt voor de bakker op de hoek.” FINTREX levert niet alleen personeel voor callcentra, maar neemt ook volledige klantcontactcentra over. Het afgelopen jaar verdubbelde de omzet, als dat komend jaar wéér gebeurt moet de bank bijspringen. Herfkens: “We groeien genoeg om het de marktleider warm te laten krijgen.”

3. Joost Zorgt – 10,9 miljoen euro (2013)

Joost zorgt Joost Nauta Challenger 50Joost Nauta is de spectaculairste challenger van dit jaar hands down. Een omzet met zeven nullen, 500 man voor zich werken en dat allemaal omdat hij het in 2006 zat was te blijven aanmodderen met de zorg die hij destijds kreeg. Nauta heeft ondanks zijn spierziekte – hij kan slechts twee vingers bewegen – een zorgimperium uit de grond gestampt met vestigingen in Utrecht, het Gooi, Amsterdam, Flevoland, Groningen, Rotterdam en Den Haag. Binnenkort opent hij in Arnhem, Nijmegen, Amersfoort en West-Brabant.
Zijn klanten krijgen maatwerk: vaste verzorgers bij wie zij zich prettig voelen, ze komen langs op de door hen gewenste tijdstippen. Ze houden zoveel mogelijk rekening met iemands persoonlijke gewoonten. Eigenlijk zorg zoals iedereen die zich zou wensen. Dat Nauta daarmee met zijn twee vingers de bestaande orde uitdaagt en zo snel groeit, geeft bijna te denken over die gevestigde zorgverleners. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

2.CompaNanny – > 15 miljoen euro

Bas Beek CompaNanny Challenger 50Bas Beek is met zijn onderneming een challenger met een lange adem: hij startte al in 2003
 met de kinderopvang van Compananny. Inmiddels heeft hij  400 man op de loonlijst en gaat zijn omzet dit jaar door de 15 miljoen. Hij heeft een periode van ruimhartige kinderopvangtoeslagen achter de rug, maar opereert nu in een omgeving waarin wordt beknibbeld door Den Haag en de ouders, en dagverblijven massaal sluiten. CompaNanny positioneert zich echter hoger in de markt, en onderscheidt zich met een stijlvolle opvang, de afwezigheid van elektronisch speelgoed en een kritische selectie aan de poort van zijn werknemers. “Er is weinig hiërarchie. Het is belangrijker dat je bij de CompaNanny-familie past, dan dat je geschikt bent voor a, b of c.” Beek bleef de afgelopen jaren uitbreiden en innoveren: een nanny aan huis behoort tegenwoordig tot de mogelijkheden. Nu is de lastigste uitdaging hoe hij zijn bedrijf een onderneming houdt, en niet verzandt in bureaucratie.

1. TravelBird – 50 miljoen euro (2013)

Dit is een sterk  verhaal: Dennis Klompalberts en Symen Jansma kwamen van buiten de reiswereld, starten in 2010 met hun TravelBird en boeken – deels dankzij overnames – de grootste omzet van alle 50 challengers. Meteen komt de gedachte aan OAD op: alle reiswinkels met legacy hebben het loodzwaar, TravelBird is gestart vanuit de nieuwe (web)realiteit.
Het grote verschil met andere touroperators zit hem volgens Klompalberts in hun werkwijze. De 150 medewerkers van het snel groeiende online reisbureau zijn ingedeeld in gespecialiseerde cellen, elke medewerker draagt een grote eigen verantwoordelijkheid. De gemiddelde leeftijd van het personeel is 26 jaar: eager en slim zijn de enige vereisten.
Klompalberts: “Ons doel is één van de vier grootste reisaanbieders van Europa te worden. In grote lijnen weten we hoe we daar willen komen, maar de huidige kennis kan morgen alweer verouderd zijn. Een strakke strategie maakt dus dat je kansen mist. Daarom is groei onze enige echte focus.” Travelbird Challenger 50 Dennis Klompalberts Symen Jansma