5 sociale initiatieven waar Bol.com in investeert

Ondernemers die de wereld een beetje mooier maken hebben bij Sprout een streepje voor. Webwinkel Bol.com doet dat door deze 5 maatschappelijke initiatieven te steunen. 

Ahold-dochter Bol.com organiseerde afgelopen vrijdag zijn eerste 'Impactdag’, waarbij 500 medewerkers zich maatschappelijk inzetten in Utrecht en Antwerpen.

De webwinkel mikt op lokale impact en ondersteuning voor kinderen en jongeren in achterstandssituaties, ouderen en mensen met een beperking. Met thema’s die gerelateerd zijn aan de webwinkel zelf. zoals IT, internet en ondernemerschap.

Dit zijn de initiatieven die Bol.com daarbij ondersteunt:

VoorleesExpress

Richt zich op het terugdringen van een taalachterstand bij kinderen door middel van een voorleesprogramma. Tijdens de Impactdag werde 1.000 bladzijdes aan kinderen voorgelezen. Een andere activiteit is het doneren van kinderboeken die Bol.com retour ontvangt.

Deze week worden ter gelegenheid van de Kinderboekenweek ook ruim 1.400 prentenboeken gedoneerd aan de VoorleesExpress. Bol sponsorde ook acht jaar lang de internationale maatschappelijke organisatie Room2Read. "Met het ondersteunen van de VoorleesExpress blijft bol.com zich inzetten om taalachterstand tegen te gaan en leesplezier te vergroten, en krijgt dit nu een meer lokale focus."

Bart de Graaff Foundation

De Bart de Graaff Foundation helpt Bikkels, jonge mensen met een lichamelijke beperking, bij het opzetten van hun eigen bedrijf. Vanaf 2018 gaat Bol.com zijn eigen Bikkels steunen. Bikkel Esther Meijer deed als fotograaf verslag van de Impactdag. Daarnaast organiseerde Bol tijdens deze dag voor 25 Bikkels een workshop over ondernemen.

Nederland Cares

Nederland Cares biedt flexibel vrijwilligerswerk voor young professionals en geeft daarmee ondersteuning aan verschillende groepen mensen die hulpbehoevend zijn. Nederland Cares in Utrecht hielp Bol.com bij de algehele organisatie van Impactdag. Bol.com helpt via Nederland Cares Utrecht ouderen. Tijdens Impactdag werd daar een start mee gemaakt en kregen ouderen hulp van Bol.com-medewerkers bij digitale activiteiten, waaronder navigeren en online communiceren.

Give a Day (België)

Deze Belgische organisatie biedt een platform om maatschappelijke organisaties, scholen, bedrijven en vrijwilligers aan elkaar te koppelen. Medewerkers van Bol.com leverden een eerste bijdrage door op een lagere school in België kinderen een workshop te geven over programmeren met robots.

Ook werden tijdens Impactdag activiteiten voor ouderen in een nabijgelegen woonzorgcentrum georganiseerd. Gedurende het jaar ondersteunt de webwinkel een project van Give a Day waarbij een groep scholieren meer leert over sociaal ondernemerschap en actief burgerschap.

Code4Kids

Het door medewerkers van Bol.com opgezette Code4Kids heeft als doel kinderen leren coderen en programmeren. Bol.com gelooft dat de toepassing van technologie voor steeds meer bedrijven belangrijker wordt en dat dus niet alleen IT-professionals, maar iedereen basiskennis zou moet hebben van IT. Met het oog op de toekomstige arbeidsmarkt maakt Bol.com jonge kinderen met behulp van codeerlessen nieuwsgierig voor de toepassing van IT, onder andere tijdens Impactdag.

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!