Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

5 tips om een topleider te zijn

Ondernemers moeten hun mensen mee zien te krijgen, hoe doe je dat? 5 tips om een topleider te worden.

 

Verzamel de juiste mensen

Dit klinkt makkelijker dan het is. De eerste stap naar succes is de juiste mensen om je heen verzamelen. Ga op zoek naar mensen met kwaliteiten die complementair aan die van jou zijn. Een fout die ondernemers nogal eens maken is dat ze met iemand partneren die precies hetzelfde denkt als zij zelf. Het gevolg: een hele boel plannen, maar die niet worden uitgevoerd. 

Communiceer je rot

Zorg voor een overdaad aan communicatie. Ook al is je bedrijf nog maar tien medewerkers groot, het is essentieel om ze op de hoogte te houden van je plannen. Zeker in de opbouwfase van je onderneming is de verleiding groot om medewerkers niet te betrekken of om aan te nemen dat ze je visie en doelen wel zullen aanvoelen. Organiseer regelmatig updates waarin je medewerkers bijpraat over plannen en de voortgang. Of stel een wekelijkse nieuwsbrief in waarin je onder meer je bereikte mijlpalen meldt of medewerkers laat weten welke belangrijke afspraken je hebt gehad en wat de betekenis daarvan is voor het bedrijf. 

Wees jezelf

Authenticiteit is zo’n woord dat je eigenlijk niet moet uitspreken. Iemand die zichzelf authentiek noemt, is het vaak juist niet. Op dit vlak past dus bescheidenheid. Toch is het heel belangrijk. Als je jouw team mee wilt krijgen, is het belangrijk om van je eigenheid uit te gaan. Hoe je authentiek bent, is misschien het beste uit te leggen door te benadrukken wat je niet moet doen. Ga niet geforceerd ‘de geliefde manager’ proberen uit te hangen of ga je niet extreem afstandelijk opstellen, omdat je ergens hebt gelezen dat je autoriteit moet uitstralen. Natuurlijk moet je soms autoritair kunnen optreden en moet je op momenten empathie tonen. Het gaat er meer om starre beelden los te laten en aan te sluiten bij dingen die je als persoon eigen maken, anderen daarin te laten delen.  

Maak teamrollen expliciet

In Europa werkt het allemaal wat anders dan in bijvoorbeeld de Verenigde Staten. Als een medewerker daar niet goed is in een bepaalde vaardigdheid, dan zorgt een werkgever ervoor dat diegene die vaardigheid leert. Iemand die dus liever zich met de cijfers bezighoudt, moet en zal ook zijn presentatieangst overwinnen. Zo’n opstelling werkt in Europa en Nederland minder. Ga er vanuit dat een team bestaat uit personen met verschillende rollen en kwaliteiten die complementair zijn aan elkaar. Je hebt leiders die de kar trekken en mensen die minder hands on zijn, maar leiders kunnen wijzen of de consequenties van keuzes, wat de beste strategie is. Zo vult iedereen elkaar aan. Het is goed om in een team onzekerheid hierover weg te halen. Je kunt dat bijvoorbeeld doen aan de hand van de teamrollen van Meredith Belbin. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Weet wat je obstakels zijn

Nu heb je als ondernemer natuurlijk een aangeboren optimisme. Dat is heel goed, maar er schuilt ook een gevaar in. Je hebt een idee en een visie ontwikkeld en bent daar zo trots op dat je vergeet dat er allerlei doelen zijn die je moet halen voordat je succes hebt. Het is goed om je de mogelijke risico’s goed te realiseren en in kaart te brengen. Laat aan je team weten wat de problemen zijn die moeten worden overwonnen en hoe je dat gaat doen.