Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

6 bedrijven die van hun voetstuk vielen

Een lullig lapje moet de iPhone 4 aan de praat houden. Een knieval van Apple-voorganger Steve Jobs. Het voorval bewijst hoe snel je volgers in blasfemische vijanden kunnen veranderen. 6 'heiligen' die van hun voetstuk vielen.

>> Meld je aan voor de nieuwsbrief van Sprout en ontvang een gratis hotelbon.

 

iPhone

Hij heeft nog maar net zijn de kaarsjes van zijn derde verjaardagstaart uitgeblazen en nu al heeft hij een wereldwijde  fanschare die hem nog net niet aanbidt: de iPhone.
 

Deze toetsloze multifunctionele telefoon heeft in zijn korte bestaanstijd een ware sterrenstatus verworven en de loftrompet bleef maar schallen. Tot onlangs de iPhone 4 in de VS werd gelanceerd.

De nieuwste iPhone heeft namelijk een klein mankementje. In het nieuwe ontwerp zit de antenne namelijk linksonder waardoor het signaal weg kan vallen als je de telefoon op een bepaalde manier vasthoudt.

Klein mankementje werd wereldnieuws. De kranten staan er bol van, de journaals berichten erover, de consumentenbond is boos en de klanten…diep teleurgesteld nu hun de iPhone van zijn voetstuk is gevallen.

De hoogste Applebaas himself, Steve Jobs, moest afgelopen weekend ten overstaan van de hele wereld in een persconferentie komen uitleggen waar het mis is gegaan met de antenne van de iPhone 4.

Hij wees met een beschuldigend vingertje naar andere merken die ook wel eens last hebben van een dergelijke probleem, ‘maar daar heeft niemand het over.’  Nee Jobs, omdat de iPhone onaantastbaar leek, daarom hebben mensen het erover.
 

Als oplossing kwam Jobs met de gratis bumper om de hoek , een soort hoesje dat het antenneprobleem oplost. Eind deze maand komt de- nu iets minder heilige- iPgone4 naar Nederland.
 

Hummer

De Hummer,  heilige koe van de PC Hoofdstraat, ookwel PC Traktor genoemd, is roemloos ten onder gegaan. Maakte je niet zo lang gelden nog helemaal de blits met  zo’n enorme bak, die tijd is voorbij.

Benzineslurpen is uit, duurzaam is in. En dus kwam er steeds minder animo voor het vijf ton wegende militaire voertuig dat ooit door Arnold Schwarzenegger als personenvervoer werd geïntroduceerd.
 

General Motors gaf eind vorig jaar al aan verlegen te zitten met de Hummer en  het merk het liefst in de verkoop te doen.  Hummer zou de goede naam van andere GM merken beïnvloedde en hard op faillissement afstevenen. Het Chinese Tenghzon zou GM in eerste instantie nog willen verlossen van de Hummer, maar om onduidelijke redenen ging die deal uiteindelijk toch niet door.

Na de mislukte deal gaf GM te kennen samen met Hummer dealers en medewerkers toe te werken naar uitfasering.

GM heeft zelf een tweeledige verklaring voor de afnemende belangstelling voor de Hummer: ten eerste de mooi omschreven ‘gaz-guzzling performance’ en ten tweede lijdt e Hummer aan de afnemende  populariteit van het militaire imago. Wat een oorlog in Irak al niet voor je automerk kan doen…..
 

BP

Hoe vergankelijk roem kan zijn weet BP inmiddels als geen ander. Had je de ene dag nog een succesvol oliebedrijf, een dag later spuit niet alleen de olie maar ook het geld weg.

De lek in het boorplatform in de golf van Mexico duurt inmiddels bijna drie maanden en het leed is nog steeds niet voorbij. Er gaan geruchten dat de kap die vorige week  geplaatst is mogelijk alweer zou lekken. En daarmee lijkt er maar geen einde te komen aan de onophoudelijke stroom ellende voor BP.

Het oliebedrijf zou nu overwegen zichzelf op te splitsen. Volgens de Britse krant The Sunday Times zou BP overwegen zijn raffinaderijen en pompstations te verkopen. Een andere mogelijkheid is het verkleinen van de activiteiten in de Verenigde Staten. Tot nu toe heeft het lek BP bijna 4 miljard dollar gekost aan pogingen het lek te dichten en de olie op te ruimen. Oh ja, en laten we ook de schadeclaims niet vergeten.

Toyota

‘Toyota, dat is toch dat automerk waar nooit iets aan mankeert?’ Tot anderhalf jaar geleden was dat inderdaad de eerste gedachte die opkwam als je de naam Toyota noemde, maar dat is intussen 180 graden gedraaid. Een aantal grootscheepse terugroepacties hebben het imago van het bedrijf niet veel goed gedaan.

Het begon allemaal in januari 2009 toen het autoconcern meer dan een miljoen auto’s in de VS terugriep wegens defecten aan de autogordel. Een jaar later was het weer raak en moesten in heel Europa acht modellen terug vanwege problemen met het gaspedaal. In de VS waren er ook nog eens perikelen rond de vloermatten en in totaal werden er wereldwijd in die maanden zo’n 10 miljoen auto’s teruggehaald. 

Niet leuk voor je imago, maar geheel tegen de verwachting in deed het weinig slechts voor de omzet van Toyota. Het heeft in het gebroken boekjaar jaar 2009/2010 een operationele winst gemaakt van meer dan 850 miljoen euro.

Niet alleen steeg de verkoop van de auto’s doodleuk verder, Toyota profiteerde ook van subsidieregelingen van de Japanse overheid.
 

Toyota had zelf ook al heel stoer geroepen dat de terugroepacties geen grote financiële gevolgen zou hebben voor het merk. Ze hadden namelijk een klein spaarpotje à 5,6 miljard euro in de kluis staan speciaal voor dergelijke gevallen.

Mosterd na de maaltijd: onderzoekers pleiten Toyota gedeeltelijk vrij.  
 

Buckler

Een ander voorheen succesvol merk dat nodeloos ten onder is gegaan is Buckler, ‘je weet wel, dat gereformeerde bier voor lullen van een jaar of veertig’, aldus de allesvernietigende quote van Yoep van ’t Hek die de ondergang van het alcoholarme biertje inluidde.

In de zomer van 1988 werd Buckler gelanceerd door Heineken en het was vijf jaar lang een succes en kende zowel nationaal als internationaal een groot marktaandeel onder de alcoholarme bieren. Tot die dodelijke opmerking van Van ’t Hek tijdens zijn oudejaarsconference.

 Toen Bavaria malt bovendien de exclusiviteit kreeg voor light bieren in Saoedi-Arabië, was het in Nederland snel gedaan met Buckler, terwijl het in andere Europese landen wel bleef bestaan.
 

Marco Borsato

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Voor Marco Borsato is rood allang niet meer de kleur van de liefde, maar van zijn bankcijfers. In september vorig jaar werd bekend dat zijn productiebedrijf The Entertainment Group waar Borsato aandeelhouder van was, failliet zou gaan. De meest succesvolle zanger van Nederland stond voor 6 miljoen euro borg.

En de donkere wolken boven huize Borsato zijn nog niet verdwenen. Dit weekend werd bekend dat Lab Venture, een bedrijf dat onder andere in handen is van Borsato, ook failliet gaat. De afgelopen jaren leende The Entertainment Group miljoenen euro’s aan startende bedrijfjes en al die leningen liepen via Lab Venture. Die startende bedrijfjes zouden niet goed hebben gepresteerd. Bovendien zou Lab Venture zich schuldig hebben gemaakt aan faillissementsfraude.