Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

6x gratis een beter vindbare site

Je website iets beter vindbaarder maken voor Google kan ook zonder dure seo-jongens. Zo doe je dat.

Zoekmachinemarketing is een sport geworden. Met gespecialiseerde bureau’s als veldspelers die hard hun hard best doen om de vindbaarheid van websites te vergroten. Veel van hun opdrachtgevers vergeten echter dat ze een deel van dat werk niet hoeven uit te besteden. Maak eens een eerste aanzet met deze simpele tips. Voor een beetje extra vindbaarheid heb je helemaal geen honderden pagina’s dikke SEO-handleiding nodig.

Lees ook andere tips voor meer bezoek op je website of webshop

 

1. Bestaande content

Bedrijven geven vaak veel geld uit voor een flashy vormgeving van hun website, maar geven vervolgens nauwelijks aandacht aan de webtekst. Eeuwig zonde! Google is een tekstvreter in hart en nieren. De zoekmachine baseert haar eigen ‘hitlijst’ voor een groot deel op basis van woorden en zinnen. Je vindt het lastig om pakkende teksten onder de verschillende menuknoppen te hangen? Kijk dan eens naar de content die al beschikbaar is over je bedrijf. Folders, brochures, advertenties en toespraakteksten kunnen een bron van inspiratie zijn. Letterlijk overtikken is meestal niet de oplossing. Webteksten zijn over het algemeen minder schreeuwerig en minder lang

2. Weg met pdf

Maak hierbij echter niet de fout door zo’n brochure even onder de scannerplaat te leggen en als pdf-document aan de website te plakken. Google leest deze content weliswaar, maar door het ontbreken van een interne linkstructuur wordt de tekst als weinig belangrijk gezien. De oplossing kost een paar uur van je tijd maar is wel de moeite waarde: herschrijven en als platte tekst in één van de pagina’s plakken.

3. Linkbuilding

Hoe meer linkjes naar uw site, hoe hoger de ranking. Door in forums en onder berichten een reactie achter te laten met daarin de link van je website, stijgt je bij Google in aanzien. Bouw dus aan een leger van linkjes. Zo biedt MT.nl u bijvoorbeeld de mogelijkheid om op het Podium eigen artikelen over je vakgebied te publiceren. Je bedrijfsnaam staat, net zoals de bijpassende url, daarbij altijd vermeld. En zeg nu zelf, daar heeft je toch geen gespecialiseerd bureau voor nodig?

4. Social media

Naast linkbuilding heeft Google ook social media omarmd. Bedrijfsnamen die vaak opduiken op Twitter stijgen in de pikorde. Nu kun je uiteraard wachten totdat tevreden klanten zelf de moeite nemen om je naam de ether in te slingeren, je kunt ook gewoon zelf de regie in hand nemen. Maak hierbij ook gebruik van de social media-kanalen van je medewerkers. Zo helpt het bijvoorbeeld al wanneer ze een linkje van de bedrijfswebsite op hun LinkedIn-profiel plaatsen. En wel eens aan een eigen Facebook-pagina gedacht? Niet alleen handig om een relatie op te bouwen met klanten, de pagina wordt ook nog eens goed geindexeerd door de robots van Google.

5. Google Places

De meeste bedrijven opereren binnen een straal van circa vijftig kilometer van hun thuisbasis. Dat wil zeggen: hier vinden ze het gros van hun klanten. Tot een aantal jaren geleden moest je daarom in de Gouden Gids staan om gevonden te worden. Tegenwoordig is er Google Places. Een must voor elk bedrijf dat mikt op lokale vindbaarheid. Vul hier je bedrijfsgegevens zo volledig mogelijk in, inclusief bedrijfsomschrijving en de vestigingen. Plaats verder relevante keywords in je bedrijfsomschrijving en zorg dat dit een natuurlijke tekst is. Tweehonderd karakters is toegestaan. Zo krijgt een inwoner van Lutjebroek die zijn badkamer wil verbouwen als eerste de loodgietersbedrijven uit zijn eigen regio voorgeschoteld. Althans, de bedrijven die de moeite hebben genomen om deze seo-stapjes uit te voeren. Om je hiervoor aan te kunnen melden, heb je overigens wel een Google-account nodig. Gelukkig is die, net als Places, helemaal gratis.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

6. Titels en tussenkoppen

Tekst klaar. Hup, online zetten en klaar is Kees! Nou, niet helemaal. Want wie zo beredeneert mist een wezenlijk onderdeel uit het seo-handboek: de titels en tussenkoppen. In zijn speurtocht naar relevante content zijn dit voor Google belangrijke ankerpunten. Alle reden om hier voldoende aandacht aan te schenken dus. Bedenk een passende kop die past bij de inhoud van de tekst, bij voorkeur met één of twee woorden waar veel op wordt gezocht. Google kapt de zoekresultaten overigens na 65 tekens af, dus probeert hier binnen te blijven. De tussenkopjes zijn eveneens van groot belang. Niet alleen omdat uw tekst zo leesbaarder wordt, Google beschouwt de tekst tussen de h2- en h3-codes als belangrijke passages en laat ze dus zwaarder meewegen.