4 groeilessen van Jeroen de Wit, die Teamleader in 6 jaar uitbouwde naar een bedrijf met 170 medewerkers

Jeroen de Wit, Teamleader

Jeroen de Wit (CEO Teamleader) wordt de ‘Mark Zuckerberg’ van Gent genoemd: hoe verovert hij Europa?

Jeroen de Wit bouwde in 6 jaar tijd met Teamleader een SaaS-bedrijf dat groter werd dan hij ooit had durven dromen. 4 groeilessen van deze 'Mark Zuckerberg' van Gent.

In samenwerking met 7 Ditches TV

Teamleader levert crm- en facturatiesoftware voor (dienstverlenende) ondernemers. "Als je tijd verkoopt, zit je in de sweet spot van Teamleader", zegt De Wit. De dienst heeft nu zo'n 7000 klanten, die ongeveer 90 euro per maand betalen. 

Het Belgische bedrijf (170 medewerkers) heeft vestigingen in Nederland, Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje. De doelgroep van Teamleader bestaat uit de ongeveer 14 miljoen dienstverlenende mkb-bedrijven in Europa. "Mkb-bedrijven zijn de motor van de economie, ook qua werkgelegenheid. Je ziet zoveel mensen met een passie en ambitie om een eigen bedrijf op te starten, en er is veel ondersteuning in de beginfase. Maar veel mensen weten niet hoe ze een bedrijf vervolgens moeten leiden of laten groeien. Daarbij proberen wij een helpende hand te zijn."

School

School boeide De Wit maar matig, vertelt hij aan 7 Ditches-presentator Ronnie Overgoor. "Ik was de hele tijd bezig met zijprojecten, waaronder het maken van websites." Dat leidde al op vroege leeftijd tot een serieuze blik op ondernemerschap; de keuze voor zijn grafische studie baseerde de Vlaamse ondernemer mede op het profiel van compagnons Willem Delbare en Mathias de Loore, die kozen voor de meer technische kant van de digitale wereld. Maar websites bouwen bleek niet de uitdaging waar het drietal naar op zoek was. Zelf nieuwe software bouwen, en die in SaaS-vorm aanbieden gaf meer voldoening. 

In de beginfase leek het succes voor Teamleader nog ver weg, "we hebben twee jaar lang nul euro op onze bankrekening gehad". Het ophalen van groeigeld, bij het door Duco Sickinhge geleide Fortino Capital, betekende een "gigantische acceleratie". "Toen we de eerste miljoen ophaalden geloofde ik niet dat we dat ooit nog een keer zouden zien. Ik heb er gelijk een screenshot van gemaakt." Inmiddels claimde het bedrijf 13,5 miljoen euro groeikapitaal.

Dit zijn de 4 belangrijkste groeilessen van De Wit: 

1. Alles vanuit de vraag van de klant

De Wit: "We hadden nog nooit een crm-systeem geïmplementeerd, of een facturatieproces opgezet. Dus we hebben vanaf het begin mkb'ers om ons heen verzameld, naar hen geluisterd, ontdekt wat hun problemen zijn en met hen op zoek gegaan naar oplossingen."

2. Een goed team

"Alles draait om talent. We zijn nu met 170 mensen. Dan wil je mensen die dezelfde purpose hebben als jezelf. Die echt samen de problemen van die mkb'er willen oplossen. Die dezelfde taal spreken. Daar is inmiddels een mooi brand en cultuur ontstaan, waar veel andere bedrijven naar opkijken."

Cheerleaders
Het claimen van de domeinnaam van Teamleader was alleen in de .com-variant geen optie, vertelt De Wit. Die is in handen van een bedrijf in Amsterdam dat handelt in cheerleader-kledij.

3. Gebruiksvriendelijkheid 

Doordat het product is ontwikkeld vanuit de nood van de mkb'ers, werkt het met een gebruiksvriendelijk tarief en een gebruiksvriendelijke interface. Mkb'ers hebben geen tarieven om dure onboardingstrajecten te betalen, dus het is plug-and-play." 

4. Blijven vernieuwen

De Wit wil niet stil blijven staan. "Vijf jaar geleden blonken we zeker uit in onze user interface, maar als ik eerlijk ben is er in die tijd veel veranderd."Afgelopen jaar trok hij daarom de portemonnee om een aantal 'top-designers' aan te nemen. "Die zijn op dit moment ons nieuwe design aan het uitrollen. Om relevant te blijven." 

Belangrijk is daarbij niet het toevoegen van nieuwe functies, wat een dienst rommelig kan maken, maar juist het wegnemen van overbodige clicks. "De grote vraag is: kun je een product snel bedienen?" 

Interface is het nieuwe merk

"Ik geloof heel sterk dat interface de nieuwe branding is." Daarbij is hij zich ook bewust van de trend van steeds kleinere schermen, naar geen schermen (spraakgestuurd). "We hebben klanten lang bediend op desktop- of laptopformaat, nu schakelen we veel meer over naar mobiel en smartwatch." 

Nieuwe technologie zoals spraakgestuurd werken test Teamleader volop, maar haast maken is niet het doel. "We zien bij het mkb dat zij wel de nieuwe trends volgen, maar het zijn zeker niet de early adopters."

Mede-oprichters

Dat zijn twee co-founders inmiddels niet meer actief zijn in het bedrijf vindt De Wit niet verbazingwekkend. "Het bedrijf evolueert. Vandaag de dag hebben we bijvoorbeeld meer te maken met processen, veel meer hr-gerelateerde onderwerpen waar we dagelijks op moeten focussen. Het kan zijn dat een bedrijf de founders op een bepaald moment een beetje ontgroeit. Dan moet ieder voor zichzelf een keuze maken."

Alle ondernemersvideo's op Sprout.nl

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl