5 groeilessen van Raoul Kiksen, oprichter van Nederland Isoleert

Raoul Kiksen

Wat is de stijl van ondernemen van Nederland Isoleert-directeur Raoul Kiksen?

Raoul Kiksen bouwde met Nederland Isoleert een van de grootste isolatiebedrijven van Nederland. De oprichter verkocht zijn bedrijf vorig jaar aan energiebedrijf Essent, maar is nog altijd aan boord als directeur. Dit zijn zijn 5 belangrijkste groeilessen. 

In samenwerking met 7 Ditches TV

Raoul Kiksen startte in 2012 samen met zijn compagnon Nederland Isoleert, nadat hij had opgemerkt dat het verduurzamen van de Nederlandse woningmarkt in een te langzaam tempo ging. Hij begon met wat zou uitgroeien tot het inmiddels derde isolatiebedrijf van Nederland. Dat viel ook op bij energiebedrijf Essent, dat Nederland Isoleert een jaar geleden voor een onbekend bedrag inlijfde. Het bedrijf heeft nu 250 tot 300 medewerkers die dagelijks muren, daken en kruipruimtes energiezuinig maken.

Oprichter Kiksen werkt er nog altijd als directeur, maar is geen aandeelhouder meer. Zijn ambitie is om Nederland in 10 jaar, in plaats van 50 jaar, geisoleerd te krijgen. 

Kiksen deelt deze vijf ondernemerslessen over het laten groeien van je bedrijf:

1. Focus

“Ik heb geleerd dat je één ding heel erg goed moet doen. Focus je daarop. Als ondernemer kom je ontzettend veel andere mogelijkheden tegen. Schrijf je idee op, maak een spreadsheet en stuur je bedrijf aan op een businessmodel. Laat je niet teveel afleiden, totdat je hebt bereikt wat je wil bereiken.”

2. Formuleer heldere doelstellingen en zorg dat het team deze begrijpt

“Ondernemers vergeten wat de doelstellingen zijn van het bedrijf. Wat verwachten we, waar gaan we naartoe en wat zijn de resultaten die we willen behalen? Vertel jouw teamleden over de doelstellingen van het bedrijf en maak inzichtelijk waar hij of zij medeverantwoordelijk voor is. Dat moet je blijven herhalen, want mensen veranderen.”

3. Ken ieder detail van het bedrijf

“Als je wil sturen op resultaat, actie moet ondernemen of een stap moet zetten om bij te sturen, moet je weten hoe je dat kan doen. Als je het hele spectrum van jouw onderneming begrijpt, weet je beter hoe de dynamiek werkt. Het personeel vindt het fijn dat je weet waar zij mee bezig zijn en dat je er met ze over kan praten.”

4. Durf los te laten

“Als iemand daar het geheime recept voor heeft, hoor ik het graag. Ik beheers het zelf namelijk ook nog niet goed. Je kan jezelf de schuld geven als iets niet goed gaat, maar als je niet loslaat, komen je medewerkers niet verder. Wanneer je te laat ziet dat andere mensen iets beter kunnen dan jijzelf, vetrekken ze. Daarbij is het leuk om te zien hoe collega’s hun talenten ontwikkelen. Het wordt nog leuker als ze zeggen: ‘je weet dat ik hier veel beter in ben, laat mij het maar gewoon doen.”

5. Durf stronteigenwijs te zijn

“Mensen vertellen je heel vaak dat je het anders moet doen. Enerzijds moet je je kwetsbaar opstellen en openstaan voor goedbedoelde adviezen. Anderzijds moet je niet bang zijn om adviezen keihard in de wind te slaan. Je bent ergens mee gestart, omdat je ergens in gelooft. Als ik alle adviezen had opgevolgd die ik heb gekregen, was ik nooit het bedrijf begonnen waar ik nu directeur van ben. Ben stoïcijns in je keuzes, zonder naïef te zijn.”

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl