Constantijn werd startup-ambassadeur op aandringen van een groep Nederlandse ondernemers, onthult hij in dit gesprek

Constantijn

‘De wereld van start-ups ontwikkelt zich ontzettend snel’ | Constantijn van Oranje | 7DTV

Prins Constantijn werd startup-ambassadeur nadat een groep Nederlandse ondernemers hem overhaalde, onthult hij in gesprek met Sprout-hoofdredacteur Remy Ludo Gieling.

In samenwerking met 7 Ditches TV

Van Nederland het beste startup-land van Europa maken, dat is de ambitie van prins Constantijn. Dan moet er wel een behoorlijke schep bovenop, zei de startup-envoy ongeveer een jaar geleden tegen Mona Keijzer en haar collega’s op het ministerie van Economische Zaken. Na een flinke toezegging vanuit de overheid veranderde StartupDelta zijn naam in TechLeap.NL, waarin de grote sprong vooruit (‘leap’) zit die Constantijn wil maken. 

De doelstelling om vanaf 2020 twee unicorns per jaar af te leveren is niet te hoog gegrepen, vindt de startup-ambasseur. “Er is een behoorlijk portfolio van bedrijven die zeker die kant opgaan”, zegt Constantijn met verwijzing naar snelle groeiers als Picnic, Bynder en Sketch. “Die lat is helemaal niet zo hoog. Als je kijkt naar wat er in Zweden gebeurt. Of Israël, wat een kleiner land is. Daar kan het ook.”

Unicorns kweken betekent volgens Constantijn dat Nederland op economisch gebied meespeelt op het wereldtoneel, en bedrijven voortbrengt die zich hier kunnen handhaven. Dat zou een verwijzing kunnen zijn naar een bedrijf als Booking.com, dat zich liet overnemen door het Amerikaanse Priceline.

Opvolging

Constantijn werd de tweede startup-ambassadeur van Nederland, als opvolger van Neelie Kroes. De prins raakte ervan overtuigd dat hij die uitdaging op moest pakken toen tijdens een afspraak met Kroes – die zich al had voorgenomen te stoppen – ineens ook de oprichters van Adyen (Pieter van der Does) Elastic (Steven Schuurman) en investeerder Robert Verwaayen (Keen Venture Partners) aanschoven.

De ondernemers hadden er bij Kroes al op aangedrongen dat Constantijn het stokje van haar zou overnemen. Wat de doorslag gaf, zegt Constantijn, is dat het niet de overheid was die hem voordroeg, maar een groep topondernemers.

De prins nam zich daarna voor om StartupDelta snel te laten ontwikkelen, in tandem met de wereld van startups zelf. Eenmaal aan de slag moet je zelf continu afvragen “wat voeg ik eigenlijk aan waarde toe, als publiek gefinancierde organisatie?”, vindt Constantijn. “Ik vind dat ook eerlijk naar je doelgroep. Want die startups die zijn ook allemaal in ontwikkeling en moeten pivot’en als je ziet dat je niet de goede markt bedient.”

Lees ook: 
Zo wil Mona Keijzer Nederland in de mondiale top 5 startup-ecosystemen slingeren
Zo kreeg startup-ambassadeur Constantijn 65 miljoen euro van Mark Rutte

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!