Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze hiphopper maakt ondernemers van collega-artiesten

Muzikanten, ontwerpers en andere creatieve ondernemers kunnen wel wat meer zakelijke skills gebruiken, vindt Kevin de Randamie. Daarom stampte hij een nieuw opleidingsinstituut uit de grond.

In samenwerking met 7 Ditches TV

Het gaat in de creatieve wereld van schrijvers, filmmakers (it)designers en muzikanten niet of niet genoeg over de mindset van een ondernemer, zegt De Randamie. “In een probleem een opportunity zien, bedenken waar je staat, wat je wil, wat de beste uitkomst is en daar strategisch naartoe werken.” 

Zeker in een industrie die artiesten regelmatig uitbuit. “Ik denk niet dat er een ondernemer is die nooit genaaid is. Je hebt altijd een keer een moment waarop je echt een harde les leert.” Ondertussen worden artiesten in een steeds vroeger stadium, als Youtube’er zonder enige zakelijke ervaring bijvoorbeeld, contracten aangeboden. 

Zelfvertrouwen

Op basis van zijn eigen ervaring als hiphopartiest Blaxtar (en broer van rapper Typhoon) lanceerde Randamie Braenworks Academy, dat onlangs van start ging met twee klassen in Amsterdam en Den Haag. Zijn missie: “Degene die de drager is van de creativiteit dat zelfvertrouwen te geven dat ‘ie zijn eigen CEO is van zijn eigen omgeving.” Aan het einde van de 7 maanden durende, een kleine 3.000 euro kostende opleiding zijn creatieve ondernemers onder meer een persoonlijk pitchdeck rijker. En inzicht in zoveel mogelijk businessmodellen. 

Voor je zakelijke belangen wordt je als artiest meestal gestimuleerd om een manager of een agentschap te vinden, en “dat is compleet legitiem”, zegt De Randamie. “Maar het helpt om te weten wat je die mensen vraagt om te doen. En ook om te kunnen controleren wat ze doen, om die waarde-uitwisseling goed in de gaten te houden.”