DJ Sam Feldt was ontevreden met Facebook, dus bouwde hij zijn eigen platform

x

Gaat Sam Feldt als DJ of ondernemer de lijst van rijkste Nederlanders bestormen?

Van Mexico tot Australië, de Nederlandse DJ Sam Feldt speelt overal. Toen hij Facebook zag veranderen van een vriendengroep naar een advertentieplatform besloot hij zijn eigen platform te bouwen. 

Na jaren zwoegen op kleine feestjes en demo's opsturen liet Spinnin’ Records eindelijk iets terughoren aan Sam Feldt. Nu, zo'n vijf jaar later, vliegt de DJ, producer en ondernemer (echte naam: Sam Renders) de hele wereld rond. Hij domineert het festivalcircuit en draait op mega-events als Creamfields, SW4, Ultra China en Ultra Japan. Een optreden van Feldt kost ergens tussen de 15.000 euro en 150.000 euro.

Via Instagram (350.000 volgers) en Facebook (700.000 volgers) laat hij zijn fans meegenieten. Maar Spotify is wat hem betreft eigenlijk het belangrijkste ‘sociale’ kanaal voor artiesten. Met zo'n 8 miljoen maandelijkse Spotify-luisteraars staat Feldt nu op de 300ste plek van meest gestreamde artiesten wereldwijd.

Interactie met fans

700.000 Facebook-volgers klinkt veel, maar het is niks meer waard, zegt Feldt. “Als ik nu iets post op mijn pagina, zien misschien van die 700.000 mensen nog maar een paar duizend het. Behalve als ik een enorm bedrag overmaak naar Mark Zuckerberg, dan pas kan ik bij mijn fans. Dus ik voelde me eigenlijk een beetje opgesloten op dat platform. Bij Instagram zie je hetzelfde. Het algoritme verandert, en je bereikt steeds minder van de mensen die jou volgen.”

Feldt besloot zijn eigen sociale netwerk op te zetten, Fangage. Daarmee onderhoudt hij de relatie met zijn fans. Het bedrijf verzamelt e-mailadressen en telefoonnummers van fans van artiesten om direct met ze in contact komen. Zonder diep in de buidel te hoeven tasten en Facebook en Instagram te sponsoren. “De data blijft van jou, dus we kunnen je niet gijzelen zoals Facebook nu wel doet.”

Feldt: “Het grootste verdienmodel van Facebook is adverteren. Het is dan ook logisch dat zij de adverteerders zoveel mogelijk uit proberen te knijpen door te kijken hoeveel geld ze kunnen vragen. Wij willen niet de strijd aangaan met Facebook en zeggen ook niet dat je het niet moet gebruiken. Zorg er wel voor dat je als adverteerder, influencer of artiest het geld dat je aan advertenties uitgeeft als traffic naar je eigen kanaal haalt.”

Milieu

Sam Feldt zette ook zijn eigen stichting op, Heartfeldt Foundation. Deze non-profit probeert een milieubewuste levensstijl te promoten. Als wereldreiziger kwam hij op dit idee op extreme hoogte boven land en zee. “Bij een afdaling zag ik extreem veel smog. Toen dacht ik, in hoeverre draag ik daaraan bij? Nou heel erg, want ik vlieg veel.”

“Ook festivals zijn over het algemeen best vervuilend. Daarom heb ik ongeveer anderhalf jaar geleden tegen mezelf gezegd: wat kan ik doen in mijn leven om het milieu te verbeteren?”

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl