Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Grote bedrijven gebruiken startups als excuus om niet zelf te hoeven innoveren’

Corporates gebruiken startups als excuus om niet zelf te hoeven innoveren, zegt trendwatcher en hoogleraar aan de TU Delft Deborah Nas in een nieuwe aflevering van ‘Ondernemerslessen’ (7 Ditches TV). ‘Als je het naar binnen trekt, is het binnen no time kapot.’

In samenwerking met 7 Ditches TV

Als hoogleraar industrieel ontwerpen combineert Deborah Nas trends, praktijk en theorie. Daarnaast helpt zij als consultant bedrijven bij het toepassen van nieuwe technologieën. Slimme toepassing van technologie bepaalt in toenemende mate je concurrentiekracht, stelt Nas. Maar daarmee lopen bedrijven in Nederland volgens haar niet voorop.

Verandering

De grootste belemmerende factor voor adoptie van technologie ben je zelf, stelt Nas. “We hebben de neiging om vooral de negatieve kanten van nieuwe, technologische veranderingen te zien en we houden eigenlijk helemaal niet van verandering.” Daar zijn volgens haar drie redenen voor. De eerste is dat angst een veel sterkere emotie is dan vreugde. “De kranten staan vol met de negatieve kanten en alle gevaren van bijvoorbeeld AI. Mensen hebben niet de behoefte om zelf op onderzoek te gaan, want het is veel makkelijker om te herhalen wat je in de krant leest.”

Als iets zo nieuw is dat het met niets te vergelijken is, dan is het heel moeilijk om er de potentie van in te zien

“Ten tweede beoordeel je altijd vanuit een bepaald referentiekader dat opgebouwd is uit ervaringen uit het verleden. Daardoor vergelijk je dingen met iets wat je zelf ervaren hebt toen je opgroeide. Alles wat er was toen je opgroeide zie je als een normaal onderdeel van de wereld, alles tussen je vijftiende en vijfendertig is nieuw en spannend en alle ontwikkelingen daarna voelen onnatuurlijk. Ten derde: als iets zo nieuw is dat het met niets te vergelijken is, dan is het heel moeilijk om er de potentie van in te zien.”

Startups

Startups zijn geweldig, maar ze zijn niet de enige oplossing voor innovatie, stelt Nas. Vooral grote bedrijven, maar ook in het mkb, gebruiken startups volgens haar bijna als een excuus “om het niet meer zelf te hoeven doen”. “Want het is heel moeilijk om een bestaande organisatie te veranderen. Mensen accepteren dat en gaan het ‘buiten’ zoeken. Ze investeren in een accelerator, zo krijgen ze toegang tot die startups. Ze organiseren zelf wedstrijden, en ‘we doen een venture fund’.

Maar het zijn wel startups die ‘buiten’ zitten, benadrukt Nas. “Dus het effect op die organisatie is erg beperkt. Als het een goede investering is, en je wordt groot-aandeelhouder, dan is de vraag: wat doe je er nou mee? Dat is een enorme worsteling voor bedrijven. Laat je het los staan, heb je geen voordelen van de synergie. Als je het naar binnen trekt, is het binnen no time kapot.”

In de startupwereld is iets heel vreemds ontstaan qua financiering, merkte Nas ook. “Er is eigenlijk te veel geld in de wereld, en de rente is heel laag. Dat geld zoekt zijn weg.” Nas’s advies: wees als groot bedrijf heel selectief in waar je in investeert, en kies vooral startups waarbij je launching customer kan zijn.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Internationaal

Voor ondernemers is het heel belangrijk om vooral internationale blik te hebben, is een andere les van Nas. “In Nederland gebeurt eigenlijk maar weinig, en we hebben relatief weinig kapitaal tot onze beschikking. We hebben bijvoorbeeld Nimbles, een online platform voor bijlessen. Daar is 400.000 euro in gestopt, dat vinden we geweldig en een succesverhaal. In Engeland heb je My Tutor, die heeft 11 mijoen opgehaald. In China heb je VIPKid, die heeft 800 miljoen opgehaald.”

“Met zoveel geld op zak is je innovatiekracht zo enorm, dat het ook voor iemand in Nederland heel interessant is om die ontwikkelingen te volgen. Kijk wat daar gebeurt, want het duurt niet lang voordat het ook naar Nederland komt.”