Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe Avant Arte 1,4 miljoen Instagram-volgers verzilverde in een miljoenenomzet

Christian Luiten en Curtis Penning vergaarden 1,4 miljoen Instagram-volgers voor hun moderne kunst-platform Avant Arte. Dat leidde tot een bedrijf met inmiddels een miljoenenomzet.

In samenwerking met 7 Ditches TV

Niet kunst, maar hiphop was de gedeelde passie van Avant Arte-oprichters Christiaan Luiten en Curtis Penning. Totdat zij rapper Jay-Z ‘I wanna Rothko‘ hoorden zingen. “Ik dacht, wat voor horlogemerk is dat?”, schetst Luiten zijn eerste indruk. Na een bezoek aan een Mark Rothko-tentoonstelling in het Gemeentemuseum Den Haag was Luiten verkocht en begon hij zich in de kunstwereld te verdiepen.

Luiten en Penning stelden een document op met alle jonge kunstenaars waar ze ooit werk van zouden willen kopen, “als we wél geld hadden”. Dat document leidde tot een serie blogs op Tumblr, die zowaar meer interesse bleken te wekken dan posts over mode en vrouwen.

Combinatie

Na de overstap naar Instagram knalde het aantal volgers van Avant Arte de afgelopen vier jaar naar inmiddels 1,4 miljoen mensen. Luiting schrijft dat succes voor een groot deel toe aan de juiste timing. En de tamelijk unieke combinatie van jongeren met verstand van social media én moderne kunst.

Die schare volgers verzilverden de twee 25 onder de 25’ers door samenwerkingen aan te gaan met de crème de la crème van de moderne kunstwereld. Kunstenaars zoals Marc Quinn, de broers Chapman en Henry Hudson maken in opdracht van Avant Arte gelimiteerde reproducties. Dat doet Avant Arte nu ongeveer twee keer per maand. 

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Miljoenenomzet

Een serie van 110 reproducties van 1600 euro per stuk (176.000 euro in totaal) was onlangs, na het versturen van een Instagram-post, binnen een minuut uitverkocht. Vergelijkbaar met het model van kunstgaleries verdient Avant Arte soms tot ongeveer de helft van die opbrengst. Precieze omzetcijfers wil Luiten niet delen, wel dat het gaat om meerdere miljoenen euro’s per jaar.

Internationaal befaamde kunstgaleries willen met de Nederlanders samenwerken, maar een verkoop van zijn bedrijf is voor Luiten geen optie. “Ik heb nog veel te veel plezier in wat ik doe.” Vergeleken met de rest van de kunstwereld zijn Luiten en Penning ‘baby’s’, die wat Luiten betreft een langetermijnblik moeten koesteren. “Dus om nu al op de korte termijn te gaan cashen, vind ik super dom.”