Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe twee broers een auto crowdfunden met de opbrengst van een horloge

Autobouwende broers Tino en Paul Huet treden met hun HB Coupé in de voetsporen van Joop Donkervoort en Victor Muller. De ontwikkeling van die klassiek ogende sportwagen wordt deels betaald met een Kickstarter-campagne voor een Zwitsers horloge. 

In samenwerking met 7 Ditches TV

De Nederlandse auto-industrie bestaat uit kleine initiatieven van gepassioneerde autobouwers. In Nederland heb, of had je indrukwekkende modellen van Donkervoort, Spyker Cars, Vencer – en de klassieke auto’s – en horloges – van de Huet Brothers.

Die ‘brothers’ zijn Tino (1975) en Paul Huet (1971). De broers restaureerden klassieke auto’s en bedachten gaandeweg een eigen bolide. In 2007 presenteerden zij een klassieke race-auto voor de rally-events (niet bedoeld voor de reguliere verkoop), om te kunnen ervaren hoe een ouderwetse race-auto rijdt, zonder in een miljoenen euro’s kostende classic auto te hoeven stappen. “Die auto is verder niet echt van zijn plek gekomen, want in 2008 stortte de hele markt in elkaar”, zegt Huet.

Maar Huet wilde dolgraag zo’n zelfde ‘klassieke’ auto maken, maar dan voor de hedendaagse markt. “Een rijdersauto, zonder automatische toestanden.” In 2012 schetsten zij de eerste contouren van de HB Coupé, een model dat moet uitgroeien tot een productiewagen. “De autowereld is niet zo eenvoudig om in te stappen, dus dat vergt nogal wat tijd.”

HB Coupe

Om geld op te halen, en de marketingmachine alvast op gang te brengen, trokken de broers een paar maanden geleden naar crowdfundingplatform Kickstarter. Daarbij verkopen de Huets opvallend genoeg een Zwitsers horloge, dat zij eerder ontwierpen als onderdeel van een geplande auto-experience. Dat horloge bleek toen al bij veel mensen in de smaak te vallen. “Als iedereen zo’n horloge wil hebben, dan kunnen ze ons ook helpen om een auto te bouwen”, dacht Huet. 

Als de broers genoeg van die horloges verkopen, hopen zij het prototype van de HB Coupé te kunnen bouwen. Tot nu toe haalden zij via Kickstarter 131.000 euro op, bij 370 crowdfunders.

Verhaal

Het horloge is “kwalitatief heel goed”, zegt Huet, “maar “wij ‘geven ze weg’ voor 300 euro. Dat doen we omdat we het heel gaaf vinden om ons verhaal te vertellen. 100.000 euro hebben we benut om onze horloges te bouwen. Als we iedereen die aan Kickstarter heeft meegedaan een horloges hebben gegeven, kunnen we de andere helft nog verkopen. Dat is alleen maar winst die we in de auto willen stoppen.”

Kickstarter zorgt volgens Huet ook voor interessante gesprekken met investeerders. “Want je hebt heel veel geld nodig om een auto te bouwen. Alleen met horloges gaan we het niet redden.”

Lees ook: Deze twee broers bouwen een (super exclusieve) motor van koolstofvezel

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Het bedrijf uit Hillegom sloot voor de motor een deal met Mazda, het 1-op-1-schaalmodel staat in de fabriek. De volgende fase is het maken van mallen, die al gauw 300.000 euro per stuk kosten. Ook moeten er nog een paar auto’s “tegen de muur aan” worden gecrasht, om de auto ook veiligheidstechnisch te keuren.

Als het aan Huet ligt gaat de eerste coupé al dit jaar de weg op. Uiteindelijk moeten er jaarlijks zo’n 40 coupé’s van de band rollen.