Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Hr-expert Wendy van Ierschot (VIE People): ‘Als je echt een merk wil bouwen, red je het niet met alleen maar freelancers’

Wil je impact maken en groeien dan heb je niet genoeg aan freelancers, en moet je mensen aannemen die zich volledig kunnen wijden aan jouw bedrijf, is de boodschap van hr-expert Wendy van Ierschot. ‘Maar let er ook op dat je niet meer mensen aanneemt dan nodig.’

In samenwerking met 7 Ditches TV

Wendy van Ierschot is oprichter van VIE People, een hr-dienst voor snelgroeiende bedrijven zoals Mollie, Blendle en Booking. Tot ongeveer 200 medewerkers kun je zelf eigenlijk geen fatsoenlijke hr-afdeling optuigen die je helpt met snel groeien, vindt Van Ierschot. Zij ziet hoe sommige bedrijven ieder jaar hun personeelsbestand verdubbelen. Dat vergt meer van een bedrijf dan “een leuke, frisse hr-dame aannemen”.

VIE People (25 medewerkers) helpt ondernemers met hun recruitment, bekendheid op de arbeidsmarkt en bij het implementeren van bedrijfsfilosofieën zoals holacracy (zelfsturing). Daarnaast investeert Van Ierschot met VIE Tech Capital in een aantal hr-techbedrijven, waaronder Impraise en Healty Workers.

Flexibel

Van Ierschot heeft een duidelijke boodschap naar ondernemers die vooral met freelancers willen werken. “Een flexibele schil is handig, maar als je echt een merk wil bouwen heb je mensen nodig die zich echt committen (toewijden, red.) aan jouw bedrijf. Een freelancer commit zich aan zijn eigen bedrijf. Die is er op lange termijn niet mee bezig om jouw bedrijf groter te maken.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Tegelijk ziet ze ook startups die te veel mensen aannemen, vaak rond hun tweede investeringsronde. “Dan letten ze niet goed op of die mensen wel echt bij hun core values passen. Dan krijg je teams die met 8 mensen doen wat je ook met 5 mensen kan doen.”

Bekijk het interview ook om horen:
– Wat voor leider Van Ierschot zelf is
– Waarom het cruciaal is dat de core values van je bedrijf overal in terugkomen
– Wat de nieuwe generatie medewerkers van een werkgever verwacht
– Wat Van Ierschots belangrijkste vraag is aan een nieuwe sollcitant