Hugo de Koning (YoungCapital): 'Er zit totaal geen innovatie bij Randstad en Manpower'

Hugo de Koning, YoungCapital

Hugo de Koning (Oprichter YoungCapital): ‘We doen niks op gut feeling, we meten alles’

YoungCapital gedijt prima als internetbedrijf in een ouderwetse recruitmentwereld, vertelt medeoprichter Hugo de Koning in gesprek met Sprout-hoofdredacteur Remy Ludo Gieling. 'Randstad, Manpower, USG en Adecco zijn enorm traag en vernieuwen amper.'

In samenwerking met 7 Ditches TV

Hugo de Koning is samen met Rogier Thewessen en Bram Bosveld oprichter van YoungCapital. Het drietal begon in 2001 tijdens hun studietijd op een zolderkamertje een vacaturesite voor studenten: StudentenWerk. Na een jaar vroeg één van hun klanten of ze ook de selectieprocedure wilden verzorgen. Dit betekende het begin van het echte uitzendwerk, sinds twee jaar onder de merknaam YoungCapital.

Het bedrijf heeft inmiddels een database met 5 miljoen mensen. De omzet groeide het afgelopen jaar met zestig procent naar 300 miljoen, het aantal medewerkers naar 800. "Er zijn natuurlijk heel veel nieuwe mensen en er komen iedere maand meer mensen bij. Ik probeer de mensen die langer bij ons werken wel te leren kennen."

Managen

15 mensen aansturen is niet gezond

Op een bepaald moment merkte De Koning dat hij te veel tijd kwijt was aan managen. "Ik stuurde 15 mensen aan. Dat is niet gezond, dan kun je mensen eigenlijk net genoeg aandacht geven." Niet dat het bedrijf in de soep liep, maar het kostte de ondernemer "motivatie en heel veel energie".

Evaluaties en eindejaarsgesprekken was iets waar ook zijn twee compagnons op een gegeven moment tegenop zagen. "Vandaar dat we hebben besloten om de operationele werkzaamheden over te dragen aan een eindverantwoordelijke."

Trage dino’s

De Koning vindt de recruitmentwereld ouderwets. "Kijk naar onze concurrenten Manpower, Randstad, USG en Adecco: dat zijn oude-economiebedrijven. Enorm traag en er zit totaal geen innovatie in. Wij zijn altijd een internetbedrijf geweest, gedreven door instroom van kandidaten via het web. Dat proberen we zo overzichtelijk en transparant mogelijk te weer te geven, zodat je bijvoorbeeld op de website ziet hoeveel mensen we hebben geplaatst en hoeveel mensen zich bij ons hebben ingeschreven."

Lees ook: Faxen en blufpoker: zo werd YoungCapital groot

Relaties

Recruitment is relationeel. Er zit heel veel in het gunnen

De Koning probeert iedere dag een of twee klanten te bezoeken. "Recruitment is relationeel. Er zit heel veel in het gunnen. Als je contact houdt met je klanten, weet je ook goed waar ze heen willen of wat er speelt. Natuurlijk ook wat wij daaraan kunnen bijdragen."

"Ik heb klanten die ik al tien jaar ken en waar ik een hele goede relatie mee heb. Wij kunnen iets van onze grote opdrachtgevers leren en zij van ons. Je kunt soms echt een cultuurverandering bewerkstelligen."

Energie

Hadden de ondernemers anno 2017 ook zo’n groot bedrijf kunnen bouwen? "Goede vraag. Ik weet wel dat ik niet meer de energie zou hebben om weer zoveel vestigingen op te zetten en mensen aan te nemen zoals in het begin. We hebben echt geluk gehad dat we zo jong zijn begonnen. Dan heb je zoveel energie, en geen kinderen of een hypotheek. We hebben echt verschrikkelijk hard gewerkt in de eerste tien jaar."

"Er zijn nu zoveel tools die je in kunt zetten voor matchmaking op basis van big data, daar zetten we nu natuurlijk op in. Als ik nu weer zou beginnen, zou ik daar direct mee starten."

(Niet) naar de beurs

We kunnen doen wat we willen

Een eventuele beursgang is "een interessant punt wat ik ook heel vaak met mijn compagnons bespreek", zegt De Koning. Maar hij heeft geen haast. "We groeien ook dit jaar weer met zo'n 65 procent, volgend jaar kunnen we zeker met 50 procent groeien. Het bedrijf is gezond, we hebben geen externe investeerders en geen andere aandeelhouders. We kunnen doen wat we willen."

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl