Kledingmarktplaats The Next Closet: ‘Bij ons mag je alles verkopen, zolang het maar geen fast fashion is’

Thalita van Ogtrop, The Next Closet

Thalita van Ogtrop (oprichter The Next Closet): 'ik vind fast fashion helemaal verkeerd'

Geen H&M-topjes of Zara-broeken, maar Chanel-tassen en schoenen van Louis Vuitton. Marktplaats voor tweedehands designerkleding The Next Closet groeit als kool, vertelt medeoprichter Thalita van Ogtrop.

In samenwerking met 7 Ditches TV

Thalita van Ogtrop begon samen met Lieke Pijpers in 2013 een duurzame marktplaats voor het kopen en verkopen van tweedehands designerkleding. Het duo had daarvoor al samen een duurzaam campagnebureau (Professional Passionates) opgezet en geholpen bij de oprichting van Circle Economy, een kennisplatform rondom circulaire businessmodellen.

In 2013 lanceerden zij The Next Closet, ook als statement tegen fast fashion en om mensen te stimuleren om te investeren in designer items. Van Ogtrop: “Ik vind de hele fast fashion markt verkeerd. De kleding is gemaakt van slecht materiaal, valt na een paar keer wassen uit elkaar en is slecht te recyclen. Je kan beter iets meer betalen voor iets wat heel mooi is, dat je langer draagt en wat je ook een tweede leven kan geven.”

We willen eerste de grootste speler worden in deze niche

De grootste groep kopers op The Next Closet zijn vrouwen boven de veertig, waar bijvoorbeeld United Wardrobe vooral een wat jongere doelgroep bedient. Kopers variëren van koopjesjagers en verzamelaars tot merkgekken, zoals Van Ogtrop het omschrijft. Vrouwen is een bewust keuze, zegt Van Ogtrop. “We hebben gezegd ‘focus, focus, focus’. We willen eerste de grootste speler worden in deze niche.”

Commissie

Beroemde dragers 
Een slimme marktetingtechniek van The Next Closet zijn de ‘Closet Offshoots’, een maandelijks fotoshoot van een bekende Nederlander die kleding aanbiedt. Zoals Nina Pierson, Frederique van der Wal en Hanna Verboom.

Het platform houdt 20 procent in als commissie. Er is ook een premium service waar The Next Closet 40 procent van de verkoopprijs op inhoudt. Daarbij neemt het platform de verkoper een hoop dingen uit handen, zoals fotograferen, beschrijven, de producten opslaan en verzenden.

Het platform claimt nu 300.000 gebruikers per maand, die kunnen kiezen uit 50.000 items. Er worden maandelijks ‘tienduizenden’ items geüpload. Meer details wil Van Ogtrop niet onthullen, “aangezien de markt nogal competitief is”. Een eerste buitenlandse project in België bevalt tot nu toe goed, ook omdat Belgische vrouwen gemiddeld duurdere kledingstukken kopen en verkopen, en omdat er op e-commercegebied nog meer te winnen valt dan in Nederland.

The Next Closet haalde tot nu toe 2 miljoen aan financiering op. Of er nog een ronde komt hangt nog af van de groeiplannen, zegt Van Ogtrop. “Als we zo doorgroeien, en de burn houden zoals ‘ie is, dan zijn we in 2019 iwnstgevend. Als we we zeggen, ‘gaspedaal erop’, dan wordt het nog een fiancieringsronde.”

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl