Patrick Kerssemakers: 'E-commerce zit in een race to the bottom'

Patrick Kerssemakers

“E-commerce is eigenlijk een heel dom model” | Patrick Kerssemakers (Fonq) | 7DTV

Patrick Kerssemakers werd groot met webwinkel Fonq. Hoe kijk hij nu, ook als investeerder in startups, naar zijn vroegere werkveld? ‘Grote spelers trekken de hele keten naar zich toe, kleinere webwinkels kunnen hier niet in mee.’

In samenwerking met 7 Ditches TV

Patrick Kerssemakers maakte naam met online woonwarenhuis Fonq. Inmiddels investeert hij, ook via Dutch Founders Fund, in ondernemers waaronder startup van het jaar Shypple, feedback-scaleup Starred, ruimtebedrijf Hiber en reistracker Polarsteps.

Een van de belangrijkste ontwikkelingen in e-commerce is wat Kerssemakers betreft de trend naar een markt die wordt gedomineerd door een handjevol spelers. “E-commerce is eigenlijk een dom model. Een product gaat via een producent naar een groothandel, en vandaaruit naar een retailer. Die schakels zie je verdwijnen. De grote retailers halen hun producten niet meer bij de groothandels, maar bij de leveranciers zelf. Sterker nog, als je een beetje groot bent dan ga je producten zelf ophalen bij de fabriek in China, zodat je die keten nog veel beter kan controleren.”

Zelf bezorgen

Voorbeelden van retailers die de logistieke keten naar zich toetrekken zijn Amazon en in Nederland een Coolblue, dat inmiddels een trits aan eigen bezorgdiensten heeft opgetuigd. Kleinere webwinkels kunnen hier niet in mee, ziet Kerssemakers. "Dus het enige wat je nog online kan verkopen is dat wat een ander niet doet.” Die controle door een paar grote spelers leidt tot een race to the bottom, ziet hij, en een onlinemarkt waarin het steeds lastiger wordt om consumenten te overtuigen.

Knokken moest Kerssemakers in zijn tijd bij Fonq ook al. “We zijn enorm bezig geweest om elke dag weer te vechten voor die omzet. Als we een dag onder de 20 tot 30 procent groeiden, dan voelden we ons slecht en hadden we een cash-probleem.” Nadat hij bij Fonq afzwaaide reisde hij een paar maanden met zijn gezin de wereld over. “Geen team meer om je heen, en niet meer worden gebeld, daarvan moet je wel afkicken.”

De ondernemer sluit niet uit dat hij weer zelf een nieuw bedrijf begint. “Maar wat ik nu doe vind ik ook echt leuk. Ik word er enorm warm van om die ondernemers te helpen met de skills die ik heb. Om ze sneller te laten groeien en scherp te zijn.”

Lees ook: 
Laurens Groenendijk zoekt nu 50 tot 100 miljoen euro voor zijn satelliet-startup Hiber
Let op dit essentiële verschil: ben je een webshop of een online platform?
5 tips die de conversieratio van je site een boost zullen geven
Dekbed Discounter koopt failliete koopjessite die vorig jaar 30 miljoen omzet draaide

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl