Picnic-oprichter Michiel Muller aan Van Bommel: ‘bijzonder hoe jullie elkaar scherp houden’

Muller-VanBommel

Serieondernemer Michiel Muller (Picnic) schudt markt na markt op, terwijl Reynier van Bommel al 20 jaar bouwt aan het eeuwenoude bedrijf van zijn familie; Van Bommel Schoenen. Hoe kijken beide heren tegen elkaars ondernemerschap aan?

In samenwerking met 7 Ditches TV

De een probeert pijlsnel Nederland te veroveren, de ander moet het vooral hebben van de lange adem. Muller kennen we van marktuitdager Picnic, de online supermarkt. Eerder daagde hij met Tango Shell uit en investeerde hij in diverse bedrijven. Van Bommel geeft leiding aan een familiebedrijf dat al sinds 1734 bestaat. Bij Van Bommel Schoenen werken honderdtwintig mensen en jaarlijks produceert het bedrijf 500 duizend schoenen.

Wij zijn geen familiebedrijf, maar we zijn wel één grote familie

Een familiebedrijf zijn, impliceert dat je met je familie aan het roer staat van de onderneming. Van Bommel is dan ook samen met zijn drie broers het gezicht van hun schoenenbedrijf. Toch kleven er ook nadelen aan dergelijke constructies. Stel dat je ruzie krijgt, dan zit je op bedrijfsniveau met een probleem. Bij Picnic gaat het anders, terwijl er ook overeenkomsten zijn. Muller: “Wij zijn geen familiebedrijf, maar we zijn wel één grote familie. Dat familiegevoel is ook een voordeel van een startup: je begint met iets nieuws, iedereen zit vol energie en waanzinnige ambities. Als je dan ook een goede start maakt, bezorgt dat een heel goed gevoel.”

Leiderschap

Investeerder
Het Brabantse familiebedrijf Van Bommel bestaat al bijna 300 honderd jaar en heeft menig rampspoed overleeft. Hoe speelde Van Bommel dit klaar?

Muller denkt niet dat er bij iedere fase van het bedrijf vraag is naar een ander type leiderschap. “Vroeger werd er misschien wel gedacht: we gaan eens lekker twintig jaar op de tent passen en uitbollen. Maar dat is er nu niet meer bij. Je moet tegenwoordig ongelooflijk goed opletten. Er verandert ontzettend veel: de consument, de technologie en globalisering. Iedereen moet waanzinnig initiatiefvol zijn en heel erg nieuwsgierig blijven naar de markt. Dat startup-achtige van ‘je moet elke dag verbeteren’ heeft iedereen tegenwoordig nodig, ook al werk je al twintig jaar als CEO bij een bedrijf.”

Van Bommel kijkt hier ietwat anders tegenaan. “Ons bedrijf is inmiddels iets groter en er is plek voor drie directeuren. Als we over vijf of tien jaar het dubbele formaat bereiken van wat we nu hebben, dan is er behoefte aan meer directieleden. Die hebben we niet. De oudste van de tiende generatie is zes jaar oud. Dan zit je in de structuur die wij hebben als familiebedrijf, waar we al generaties lang geen directielid van buitenaf dulden, en moeten we ons opnieuw gaan uitvinden. Ik zie dat dus ook om mij heen gebeuren: dat je zo hard groeit en mensen van buitenaf moet vragen, maar dat dat dan uiteindelijk niet goed uitpakt. Wij moeten daar misschien ooit ook over gaan nadenken.”

Weekje ruilen

Wat als de twee voor een weekje van baan ruilen, wil 7 Ditches-presentator Ronnie Overgoor weten. “Ik zou het waanzinnig leuk vinden om te kijken hoe het is om misschien wel honderd jaar met dezelfde leverancier te werken”, stelt Muller, “Hoe je elkaar dan scherp houdt. Ik vind het heel interessant om te zien hoe je dat doet als die band zo hecht en sterk is. Je moet met elkaar blijven innoveren en zakelijk blijven.”

Van Bommel vindt het bijzonder dat de gemiddelde leeftijd op de werkvloer bij Picnic 27 jaar is. “Het lijkt mij een warm bad om samen te werken met een jong team. Wat kun je met zo’n bult jonge mensen creëren, ook in de traditionele wereld waar wij inzitten.”

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl