Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ron Beckers (Joe Merino): ‘Ik heb gezien hoe het niet moet in de mode’

Ondernemer Ron Beckers begon op 49-jarige leeftijd een nieuwe startup voor mannentruien: Joe Merino. Vrienden waren sceptisch: waarom nóg een modemerk erbij? Toch slaagde Beckers in zijn zakelijke missie.

In samenwerking met 7 Ditches TV.

Jarenlang leidde Beckers een kwakkelend familiebedrijf. De stekker uit de business trekken, durfde hij echter niet. Het ontbrak hem aan moed, zegt hij er zelf over tegen 7 Ditches. Op een dag kwam er iemand langs die bereid was het bedrijf voort te zetten, waarop Beckers besloot op het voorstel in te gaan.

Opeens was hij vogelvrij, en dát op 49-jarige leeftijd. Hij had echter niet genoeg geld verdiend om de rest van zijn leven te kunnen rentenieren. Wat te doen? Een tijdlang besloot hij vanuit huis te werken, maar daar werd hij gemakkelijk afgeleid. Op die manier zou hij nooit een briljant idee krijgen.

Kraakpand

Beckers besloot zijn werkplek te verhuizen naar een kraakpand aan de rand van Amsterdam. Hier ontmoette hij zijn huidige compagnon, net als hem een oud Neyenrode-student van ongeveer dezelfde leeftijd. Ze besloten – oud-Challenger – Joe Merino te beginnen: een producent van mannentruien.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Tegenwoordig krijgt Beckers vaak te horen dat hij een geniaal concept heeft, maar in de begindagen was dat wel anders. Er waren al zoveel truienproducenten, zei men: waarom nóg een merk erbij? Beckers weet zelf heel goed waarom: “Ik heb door mijn ervaring in de kledingwereld gezien hoe het niet moet. Er blijft heel veel hangen in de tussenhandel. Truien gingen de fabriek uit voor 20 dollar en eindigden soms voor 200 dollar in de winkel. Het was mijn eerste motivatie om daar iets aan te doen.”

Dat deed hij en nu levert Beckers mannentruien van een goede kwaliteit en voor, zo stelt hij: een “redelijke prijs”. Beckers geeft aan zich te richten op mannen met weinig interesse in mode, die simpelweg een trui willen hebben die goed zit, “en als hij een nieuwe koopt, moet de trui precies hetzelfde zijn”.